2020 har været et anderledes år. Corona-pandemien har vendt verden på hovedet, og det har haft stor betydning for den hverdag, som vi kender. Det gælder også for vores købsvaner, som har ændret sig markant under corona. Således fastslår ny e-handelsrapport fra Nets, at der er sket en forskydning i danskernes online forbrug, når vi kigger på kategorierne varer, rejser og services.
I 2020 har danskerne handlet for 97,5 milliarder kroner online, og det svarer til et fald på 43 milliarder kroner kontra sidste år. Dette fald i danskernes online forbrug skyldes i høj grad det manglende salg af rejser. Verdenskortet har været rødt igennem 2020, og det har betydet, at vi har måtte stille vores rejselyst til side. Til gengæld har corona også betydet, at vi har gjort plads til nye købsvaner på nettet. Nye varer og services vinder således frem, som fx dagligvarer, take-away og streamingtjenester.
Køb af dagligvarer og takeaway skyder i vejret
Hvor køb af rejser er faldet gevaldigt, er salget af fysiske varer steget under corona. Det gælder især køb af dagligvarer, hvor mange danskerne har fundet ud af, hvor belejligt og nemt det er at handle dagligvarer hjemmefra og få det bragt til døren. Hver fjerde dansker har således i 2020 handlet dagligvarer online, viser rapporten.
Og det kan mærkes i blandt de danske online supermarkeder:
– Helt konkret kan vi mærke, at antallet af konverteringer og køb er steget enormt under corona. Vi har fordoblet vores indtjening i løbet af corona. Og selvom stigningen selvfølgelig ikke udelukkende kan tilskrives corona, kan vi klart se en øget købelyst online”, siger Mohsen Kakili, der er direktør i det asiatisk inspireret online supermarked, Danmad.
Stigningen i online salg har også ført til nye spillere på markedet for dagligvarer. Fx er en kategori som slik og søde sager nu rykket online. Blandt andet kan du lave en bland selv slik pose og få den sendt afsted med posten, frem for at gå ned til din lokale kiosk.
I alt udmønter stigningen i salg af fysiske varer som dagligvarer udmønter sig til et samlet forbrug på 59 milliarder kroner online i 2020, fastslår rapporten. Det er en stigning på cirka 10 milliarder kroner, når man sammenligner med 2019.
Også salg af byggematerialer, møbler og skønhedsprodukter boomer
Den store stigning i forbruget af fysiske varer skyldes ligelides salg af varer som take-away, skønhedsprodukter, byggematerialer, haveartikler og møbler. Det er især de mange aflyste rejser og oplevelser, som får danskerne til at lægge forbruget et andet sted hen. Mange har fx i stedet investeret de overskydende penge i nye møbler, maling til sommerhuset eller en reol i stuen.
Derfor har detailhandlen klaret sig bedre end før corona. Og det bekræfter møbelproducent, Martin Hansen, fra Naturplank:
– Det går meget bedre, end vi havde kunne forestille os og håbe på. Da corona først ramte, var vi en anelse bekymret. Men det har hurtigt vist sig, at folk stadig har haft penge at bruge. Og når vi nu er så meget hjemme, har vi godt kunne mærke at interessen for at opgradere og investere i hjemmet med flotte møbler, har været stødt stigende, fortæller han.
Restauratør: Vi følger med forbrugerne
Selvom salget af fysiske varer er steget under corona, har 2020 alligevel været et svært år for mange erhvervsdrivende. Ligesom at flyrummet har været lukket, har restauranter, barer og fysiske butikker også været lukket i store dele af 2020. Derfor har mange butiksejere også måtte se efter nye indtjeningskilder for at holde sig oven vande. Restauranter er begyndt at sælge online take away, og til begivenheder som nytår og jul, er der blevet lavet catering menuer, så kunder kan fejre nytåret hjemme med god mad i stedet for på restauranten:
– Nytårsaften er altid en stor aften i restaurations- og catering branchen. Men I år var der ekstra pres på catering delen. Vi oplevede således en kæmpe stigning i vores salg af nytårsmenuer og måtte ringe til vores leverandører flere gange for at få dem til at levere ekstra råvarer”, siger Jens Emil Bøgh, der er direktør for frokostordning- og cateringkonceptet, Gastro by Bøgh.
Dermed følger forretningsdrivende også ændringen i købsvaner meget tæt. For når der fx sker en så stor ændring i vores handel af fysiske varer online, så er det også vigtigt, at branchen imødekommer efterspørgslen.
Rapporten fra Nets bliver udgivet en gang årligt, og tallene i denne artikel er en del af opgørelsen over danskerne online forbrug i Nets rapport over dansk e-handel i 2020.
Vil du læse om flere trends i 2020 inden for e-handel? Læs vores blogindlæg her.