E-Trends: Sådan udvikler online handlen sig i 2020

E handel trends i 2020 Online Tryghed

Under Covid-19 epidemiens højdepunkt i foråret 2020 blev det tydeligt, hvordan danskerne hoppede til bestillings tasterne for at handle alverdens varer online. Selv efter de fysiske butikker er åbnet påny, tyder meget på at folk holder ved e-handlen.

I en undersøgelse lavet af mobilvirksomheden Telenor, steg danskernes mobilforbrug med 40 % sammenlignet med året før. Yderligere kan Mobilabonnement.dk i sin undersøgelse også fortælle, at 88% af danskerne har en smartphone.

Dertil vokser forbruget af data i perioden, og danskerne er generelt set blevet storforbrugere af deres mobile enheder. Så hvad er det så for nogle trends der udspringer af den voksende interesse i mobil- og e-handel?

I denne artikel dykker vi ned i 3 trends for 2020, som tager fart i Danmark og internationalt, så du kan være på forkant med dine kunders online shopping-behov.

1. Headless ecommerce – omstil din virksomhed efter dine kunders behov

En voksende amerikansk trend blandt e-handels hjemmesider er brugen af ‘headless’ hjemmesidesystemer til at varetage al online handel. Kundernes voksende krav, til hvad hjemmesider skal kunne levere, betyder, at hurtig omstilling er blevet en voksende del af e-handlen. For at forhandlerne ikke skal slides med tunge backend systemer, er man begyndt at de en ny teknisk model for e-handel, nemlig headless ecommerce. Men hvad er headless ecommerce? 

Kort fortalt beskriver headless commerce en adskillelse af den viste hjemmeside og sidens ecommerce funktionalitet. Bygger din virksomhed på sublime content oplevelser, er målet at sikre at dine brugere altid mødes med det nyeste af det bedste. Når du selv nemt kan ændre målrettet i en hjemmesides frontend – altså det der bliver vist til brugerne – kan der hurtigere leveres de rette hjemmesideoplevelser i højeste kvalitet. Samtidig sparer du de store udvikler omkostninger – hvilket jo er yderst attraktivt for mange virksomheder og sikkert også din!

2. Stemmesøgning og køb på talekommando

Med enheder som Apples Siri og Amazon’s Alexa, bliver stemmesøgning en større del af, hvordan brugere søger online. Og det former også ecommerce. Med stemmesøgning er det nemt for brugerne at handle deres favoritprodukter, som alt fra mad, herre- og dametøj, husartikler, elektronik og køkkentilbehør

For et US marked forventes det, at shopping via stemmesøgning vil omsætte for 40 milliarder USD i 2022. Lige nu fylder de små stemme-enheder ikke i samme omfang i de danske hjem. Dog er stemmesøgning med sikkerhed noget, som i fremtiden vil forme måden dine kunder finder og handler hos din virksomhed. Hvis du som virksomhed ikke ved, hvordan I skal tage hånd om stemmesøgning, kan et SEO bureau hjælpe til at optimere din side, så du målretter dig dine kunder på rette vis.

3. Chatbots varetager den personlige kommunikation med dine kunder

En af de allerstørste trends for 2020 er brugen af chatbots til at løfte værdien af din kundekommunikation online. Der er nemlig mange fordele ved et chatbot system. Dine brugere hurtigt kan få assistance til simple købsspørgsmål og varer de søger i din shop. For både store og små virksomheder er chatbots et teknisk og ressourcemæssigt win-win, da det sparer virksomheden for manuelle medarbejdertimer og tilbyder brugerne umiddelbar hjælp uden de skal vente. 

Vil du vide mere om, hvordan e-handlen er påvirket er Covid-19? Læs vores blogindlæg her!