Tryghed har for mange mennesker helt særlig betydning under og efter COVID-19 epidemien – og danskerne er ingen undtagelse. Utryghed og uvisheden om sundhedsmæssig, økonomisk og teknisk sikkerhed spiller stadig en stor rolle i, hvordan købere vælger at opføre sig online og hvilke valg de træffer. Hertil er e-handel særlig vokset alt i mens nedlukningen medførte en begrænset adgang til indkøbsmuligheder og sociale aktiviteter.
Verden over er folk tyet til teknologiske løsninger, der gør det muligt at opretholde en sikker afstand til de fysiske omgivelser og andre mennesker. Den øgede e-handel for mange danske virksomheder, har været en livline for virksomhedens overlevelse. Den voksende aktivitet i e-handel har derved skabt nye muligheder. Desværre er der også opstået nye udfordringer, som udfordrer brugernes online sikkerhed.
I denne artikel, vil vi vende den effekt, som COVID-19 pandemien har haft på online handel.
Nye forbrugsmønstre i fremgang og et forandret tillidsbillede
I løbet af COVID-19 har vi set en anden forbrugeradfærd træde i kraft. De daglige indkøb i supermarkedet blev på kort tid reduceret til et par få indkøbsture iført afslappede bukser. I stedet løftede antallet af online indkøb, bestillinger fra online dagligvarebutikker og hjemmelevering blev det nye sort. Dette gælder flere brancher. Alt lige fra vin til elektronik og sexlegetøj. Sexshoppen Mshop kunne eksempelvis i en undersøgelse rapportere om den markante digitale efterspørgsel.
Flere danske online virksomheder meldte generelt i perioden retur on forhøjet online aktivitet og salg. Samtidig udviste det også, hvordan de handlende stiller større krav til sikkerhed og levering. I manglen på essentielle varer, som håndsprit, fødevare and toiletpapir, betød at mange virksomheder skulle lægge ekstra arbejde i at udvikle nye veje for bevare roen blandt de handlende. Dertil så man at restauranter og butikker, der før COVID-19 var begrænset til fysisk salg, lagde om til online levering, af mad, tøj, og hygiejneprodukter.
Online svindel blandt hjemmesider er stigende
Den voksende aktivitet af e-handel har desværre medført en vækst i hjemmesider, der lover brugere mere end de kan holde. Disse skam hjemmesider udnytter en presset situation, hvor folk er presset på basale varer. Mellem Januar og April 2020 rapporterede den amerikanske handelskommission, Federal Trade Commission (FTC), mere end 22.000 klager vedrørende COVID-19 svindel. Alt fra phishing, installering af malware til identitetstyveri og frarøvelse af personlige data bruges med forskellige mål. Skam siderne har enten udnyttet personlige oplysninger eller frarøvede brugerne penge. I samme periode kunne FTC meddele af svindlen løb op i 22 million USD. I en såbar sundhedskrise, er det tydelig, hvordan online sikkerhed i dag er afgørende fokus for virksomheder, myndigheder og befolkning.
Gode råd til at gøre din online handel mere sikker
Selv efter COVID-19 epidemien har lagt sig i Danmark, betyder de ændrede forbrugsvaner, at mange brugere stadig holder fast i at købe ind via nettet. Virksomheder og regeringer spiller en afgørende rolle i at bevare brugernes sikkerhed. I sidste ende er det dog forbrugerne, som afgør, hvor de handler. Vi råder dig derfor til følgende, for en mere sikker e-handel:
- Køb kun ind på hjemmesider som du kender og stoler på.
- Undgå at tilkoble dine enheder til offentlige netværk, hvor data hajer kan opsnappe dine personlige oplysninger.
- Undersøg, hvordan hjemmesiden kommunikerer og opbevarer data-informationer. En god Cookie- og Privatlivspolitik skulle gerne se sådan her ud.
- Åben ikke e-mails fra en afsender du ikke kender. Hvis du pludselig modtager en email med et tilbud, der er for godt til at være sandt, er tilbuddet det sandsynligvis også.
Hvis du vil læse mere om hvordan du sikrer dig en tryg e-handel, så læs vores blogindlæg: Undgå svindlere på nettet og køb sikkert.