Den nye hverdag: danskerne handler flere forskellige varer på nettet end før

Ifølge Nets så handler 19% af forbrugerne langt mere online nu end før. Den altoverskyggende årsag er selvfølgelig corona, der betyder at mange specialforretninger har måtte presse deres tilstedeværelse over på nettet.

En anden årsag er en generel udvikling, hvor mange danskere indser, at de kan købe langt flere slags varer på nettet end før. Det betyder altså, at man ikke kun køber take away, tøj og sko men at mange nu køber VVS-artikler, dagligvarer og store møbler.

Online Tryghed har taget et kig på nogle af de nye trends inden for webhandel. Specifikt, så fremhæver vi nogle nye typer af varer og webshops, der særligt har fået kærlighed under corona.

El & VVS-artikler

Mange har kigget på deres bolig under corona og fået øjnene op for, hvor mange forbedringer der kan laves. Det kan være i det helt små som at bestille afløb eller rør til kloakken, eller det kan være til de langt større projekter. 

Det er et led i en stor trend, hvor varer der kræver en del ekspertise at vælge imellem og som ofte er meget dyrt nu i stigende grad handles på nettet frem for at kræve at man hyrer en håndværker eller går ned i en fysisk forretning med ekspedienter, der kan vejlede.

En af årsagerne er at danskere i langt højere grad stoler på online handel takket være foranstaltninger som NemID ved betaling. Det betyder nu, at man er villig til at handle for selv store beløb online og stoler på, at varerne nok skal komme frem. Også selvom det er nogle af de helt store ting som hårde hvidevarer, stokerfyr eller noget helt tredje. 

Samtidig har mange webshops fået øjnene op for, at de kan vejlede deres kunder på deres hjemmesider. Så selv store gør-det-selv-projekter kan faktisk klares fra start til slut uden overhovedet at tale med et menneske. Du behøver altså ikke trisse ned i Skousen for at få vejledning til din EL & VVS, men kan klare dig ved at læse blogindlæg, se Youtube-videoer og meget mere.

Dagligvarer

Et af de helt store booms er leveringen af dagligvarer. Hvor Nemlig lagde ud med det her i Danmark så oplevede de først et rigtigt stort opsving med corona. 

Og nu kan du handle dagligvarer og få dem leveret hjem til dig, når det passer dig. Både Netto, Rema, Føtex, Bilka og mange flere forskellige forretninger har gjort det nemt og enkelt at bestille varerne hjemmefra.

Danskerne elsker det. Det er for de fleste en massiv luksus at man kan sidde hjemme i sofaen, lave sin madplan og så direkte bestille sine varer man så kan hente på vej hjem fra arbejde. Ingen smittefare fra bugnende butikker og ingen stress over at være den sidste i Bilka der kigger sultent ned i køledisken.

Det er også en vane, der kommer til at overleve corona. Langt flere danskere vil helt stoppe med at handle ind fysisk i dagligvarebutikker og i stedet klare det via apps. 

Andre kategorier

Online Tryghed har også lagt mærke til, at mange andre kategorier som man ikke havde set før har haft et stort boom i nethandlen. Her er en række af dem.

  • Bland-selv-slik måtte flytte til nettet grundet coronarestriktioner. Nu kan du få frisk og velsmagende godter uden at skulle ned i kiosken.
  • Store møbler! Danskere handler nu ufortrødent senge, borde og skabe online og får dem leveret lige til døren.
  • Babyudstyr: I takt med hjemmearbejde har der været større behov for legetøj til at underholde de små, derfor har favoritter som Lego klodser og Paw Patrol været i høj kurs.
  • Selv servicevirksomheder har flyttet til websites. Danskere går i højere grad online til psykolog, får hjælp til hjemmetræningen af fysioterapeuter eller får sved på panden og fleksible lemmer med yoga-instruktører på webcam.

Trends, der er kommet for at blive

Corona er i virkelighed kun et element i regnestykket. For der er flere tendenser, der spiller sammen der gør at ecommerce oplever det kæmpe opsving det gør lige nu.

  • Sikkerhed: Det er blevet langt mere trygt at handle på nettet. Både reelt i form af to-faktors-autentifikation og andre elementer, men også følelsesmæssigt. Danskere stoler generelt mere på webhandel.
  • Information: Selv nicher der kræver stor ekspertise, såsom gør-det-selv-projekter eller lignende kan nu levere indhold, der kan guide kunderne til det hele. Det gør det nemmere at bestille.
  • Bekvemmelighed: Det er selvfølgelig langt nemmere at handle online og få leveret til døren end det er traske ned i butikken på hovedgaden. 

Disse tre trends betyder, at det opsving vi ser formentlig er kommet for at blive.