Værd at vide om nethandel

nethandel

Danskerne elsker nethandel. Ifølge en undersøgelse fra FDIH, har vi i første halvår af 2019 købt for over 71,2 milliarder kroner.

Der er intet, der tegner på, at salget på nettet kommer til at bremse lige foreløbigt. Nethandel er også  simpel, overskuelig og noget, vi kan gøre hele døgnet rundt uden at være afhængig af åbningstider.

Men det betyder ikke, at alle danskere har total styr på, hvordan nethandel fungerer, hvilke rettigheder de har og hvad de skal gøre, hvis de fortryder et køb på nettet.

Derfor har vi lavet en kort gennemgang af de tre mest udbredte spørgsmål, når det kommer til nethandel.

Hvordan får jeg en sikker nethandel?

Vi har førhen lavet en guide til, hvordan du får en sikker e-handel. Det kan være værd at gennemgå tjeklisten, hvis du kan mærke bare et snert af mistanke om, at du ikke kan stole på den enkelte nethandel eller webshop.

Udover vores råd i den fornævnte guide, kan vi også anbefale, at du tjekker handelsbetingelserne. Det kan lyde tungt. Men det er den bedste mulighed for at få et indblik i, hvordan den enkelte webshop opererer. Det kan eksempelvis være rart at vide, hvilket fragtselskab, der håndterer leveringen af den pandelampe, du desperat har brug for, når du skal gøre rydde op i et mørkt kælderrum.

Du kan dog aldrig vide dig helt sikker. Hvis du føler dig skeptisk, så stol på det instinkt. Du kan altid vende tilbage og købe varen senere.

Hvornår trækkes pengene?

Når du betaler for en vare på nettet, bestemmer netbutikken, din betalingsservice og din bank, hvornår beløbet bliver trukket fra din konto.

Betaler du med kreditkort eller en international betalingsmetode, vil netbutikken typisk først forsøge at trække pengene fra din konto, når din vare er blevet afsendt. Det er dog ikke ensbetydende med, at beløbet forsvinder fra din konto samme dag.

Hvis du bruger PayPal, eller en anden online mellemmandsløsning, kan du opleve en vis ventetid mellem forsendelsesmailen og til, at pengene bliver trukket. PayPal “betaler” nemlig indledningsvis for varen. Når det er gjort, vil de derefter hæve pengene fra din konto.

Hvis du har købt varen i en udenlandsk nethandel, kan du også opleve en yderligere forsinkelse. Det er, fordi transaktionen skal godkendes af flere forskellige banker og, til tider, offentlige instanser.

Når du køber en vare i udlandet, skal du også være opmærksom på, hvilken kurs du betaler efter. Mange hjemmesider “oversætter” beløbet for dig. Men det kan være en god idé først lige at tjekke de relevante valutakurser inden. Måske kan du finde varen billigere i en anden webshop.

Fortrydelsesret ved nethandel

Stort set al nethandel giver dig en 14-dages fortrydelsesret. 

Denne fortrydelsesret er et krav fra EU-lovgivningen, fordi du ikke har mulighed for at tilse eller undersøge den enkelte vare, når du handler online. Fristen for, hvornår du sidst kan fortryde dit køb, er først 14 dage efter, du har modtaget varen.

Denne fortrydelsesret gælder dog ikke ved varer, der er lavet specielt til dig, billetter til oplevelser og arrangementer eller mad.

Fortrydelsesretten er ikke det samme som reklamation. Du har altid ret til at få dine penge tilbage eller en erstatning af varen, hvis den er defekt eller gået i stykker under transporten.