3 gode sikkerhedsråd, når du køber gaver på nettet

gaver på nettet

Dette indlæg er sponsoreret

Det er nemt at handle på nettet, og flere og flere af os gør det. Men det er desværre også nemt at blive snydt, når du handler på nettet – og flere og flere af os har prøvet det. Men du kan selv gøre meget for ikke at blive snydt, for der er mange fordele ved at handle på nettet – altså når du ikke bliver snydt.

Der dukker flere og flere fake webshops op, der prøver at narre penge ud af dig uden at levere den ydelse eller vare, du har betalt for. Og det er superærgerligt – både fordi du jo selvfølgelig glæder dig til at få, det du har bestilt, men også i høj grad også fordi det er penge ud ad vinduet. Og følelsen af at være blevet snydt er heller ikke rar. Men som nævnt kan du selv gardere dig langt hen ad vejen.

Derfor hjælper vi dig her med at tjekke siderne, inden du laver dit næste køb. Noget som især bliver vigtigt i forlængelse af de mange dage som Black Friday og Cyber Monday.

Tjek siden/shoppen

Du kan selvfølgelig altid tjekke på Trustpilot, hvad andre siger om shoppen. For du kan være evigt forvisset om, at er andre blevet snydt, så skal de nok fortælle om det. Du kan også se, om shoppen har svaret på de kommentarer, der er blevet skrevet. Men stol ikke på Trustpilots samlede score af butikken – især ikke hvis den er høj. Det er de dårlige anmeldelser, du skal kigge efter og antallet af dem.

Du kan også finde ”ægte” webshops ved at benytte dig af de sider, som linker til webshops inden for forskellige emner – som f.eks. de sider, der giver dig inspiration til gaver – det er det, der kaldes affiliate-sider, og de får intet ud af at linke til fake webshops – tværtimod.

Så vil du f.eks. købe dine julegaver på nettet, så find en side, der har samlet et hav af gaveidéer, så kan du både få inspiration og finde sikre webshops samtidig.

Tjek betalingsløsningen

Du bør også altid tjekke, hvilken gateway shoppen bruger til at behandle din betalingsoplysninger. Er det én du kender? PayPal, Nets, Viabill, MobilePay osv. Så er du godt sikret, hvis det skulle gå galt. For så kan du stoppe betalingen eller forlange at få dine penge tilbage.

Er webshoppen ovenikøbet e-mærke-certificeret, så er der ikke noget at være bange for. Så er du godt beskyttet.

Billede af hvordan link til e-mærke-certificering ser ud hos Sejsdyner.dk
Sådan ser e-mærke-certificeringen ud hos Sejs Dyner, hvor badge og link til certificeringen er placeret i bunden af hjemmesiden.

Tjek kontaktmulighederne

De fleste websites har en ’om’-side. Gå ind, og læs den. Tjek sproget. Lyder den google-oversat, eller virker den professionel?

Der skal også være en side med handelsbetingelser. Den side kan du også med fordel lige kaste et blik på. Hvor den er placeret på hjemmeside variere lidt, men i mange tilfælde finder du et link til handelsbetingelser nederst på siden i footeren eller på en ‘Om side’. 

Tjek også kontaktmuligheder. Er det fx let at kontakte kundeservice, se åbningstider, telefonnr. osv. Kan du kun komme i kontakt med shoppen ved hjælp af en kontaktformular, så skal du nok overveje en ekstra gang, om det overhovedet er et sted, du skal handle.

Eksempel på footer med kontaktoplysninger og adresse på virksomheden samt link til handelsbetingelserne
Eksempel på, hvordan en virksomhed kan skabe tryghed, og gøre det let for sine kunder at komme i kontakt med dem ved at oplyse både kontaktoplysninger og adresse central i hjemmesiden footer.

Det er jo også ret vigtigt, selvom du får dine varer, at du kan komme i kontakt med webshoppen. For hvis du nu skal returnere eller bytte den. Det er jo netop én af fordelene ved at handle på nettet – du har altid minimum 14 dages fortrydelsesret, det har du ikke nødvendigvis i en fysisk butik.