Skab en tryg hjemmeside gennem webdesign

Når en læser besøger din hjemmeside eller webshop er det altid vigtigt at indholdet og siden fremstår troværdig og præsentabel. På den måde kan den besøgende hurtigt danne sig et førstehåndsindtryk om, hvorvidt I er til at stole på eller ej. I en tid hvor vi hurtigt danner os et overblik over en given hjemmeside, er førstehåndsindtrykket altafgørende.

Er hjemmesiden derimod ikke præsentabel vil man hurtigt finde en anden hjemmeside, og dermed vil I miste potentielle kunder, hvis I ikke benytter jer af et visuelt webdesign. I denne artikel vil vi vise, hvordan man gennem visuel kommunikation og infografik kan styrke sin hjemmesides legitimitet og branding – samt hvordan I gennem flere kanaler kan styrke jeres generelle digitale profil. Uanset om man ejer en webshop, hvorfra man sælger kompostbeholdere til kompostering eller andet – så er visuel kommunikation vigtigt!

Styrk din side med visuel kommunikation

Visuel kommunikation er et godt redskab til at formidle jeres informationer på en fængende og overskuelig måde. Hvad enten du har en webshop hvorfra du sælger modetøj, eller du er en dyrehandler, hvor du sælger fiskefoder og akvarieplanter, så bør din hjemmeside indeholde visuel kommunikation.

Skab bedre overblik med infografik

Et eksempel på visuel kommunikation kunne  f.eks. være at bruge infografik. Disse er gode til at formidle et budskab på en enkel og forståelig måde. Samtidig gør de det nemt for den besøgende på din hjemmeside at orientere sig i indholdet. Derudover gør det også indholdet mere læsevenligt, forståeligt, og det huskes bedre. Faktum er, at en del mennesker er visuelle, og derfor bedre husker indhold der er formidlet til dem visuelt. Og det er netop formålet med en hjemmeside-at den er let, overskuelig og læsevenligt bygget op, så den besøgende nemt kan finde de informationer han eller hun har brug for. Eksempelvis har LigaSport en yderst brugervenlig og visuel hjemmeside!

Styrk din branding

Udover de ovennævnte fordele ved at optimere webdesignet din webshop, giver en overskuelig og visuel indbydende hjemmeside også et øget boost til en virksomheds branding. Det kan dermed være en forholdsvis enkel måde for virksomheden at brande sig på. Samtidig signalerer det, at man vægter kundeoplevelsen højest, og dermed er kundeorienteret. Det er overraskende hvor mange hjemmesider der i dag, som stadig er forældede eller proppet med information. Der er ganske enkelt ikke taget højde for at det skal være nemt for brugeren at navigere rundt i den. Derfor kan det være svært at finde lige netop de oplysninger som han eller hun søger.

Andre hjemmesider har på den anden side for meget visuelt indhold, som hovedsageligt er billeder der skal understøtte brandet og være æstetiske. Dog er der ofte næsten ingen eller sparsom tekst og information, hvilket heller ikke er godt. Brugeren har nogle forventninger om at få svar på sine spørgsmål, men disse bliver ikke besvaret. Mange ender i frustration, og leder videre på konkurrentens hjemmeside.  Det handler derfor om at have en balance mellem relevant information i form af passende tekstmængde, og infografik der nemt kan formidle svære budskaber- ofte med kompliceret data.

Når man designer en hjemmeside bør man derfor have brugerne i baghovedet, og dermed sætte sig i deres sted. Man kan således stille sig selv spørgsmålet: “Hvad ville jeg som bruger finde nyttigt og relevant?”. “Får jeg hurtigt og nemt svar på mine spørgsmål på en overskuelig måde?” Man behøver således ikke at gøre webdesign kompliceret, indviklet, og bruge en masse tid og penge på at designe en side, som slet ikke er brugervenlig.

Ønsker du som virksomhed at skille dig mere ud og være endnu mere til stede, hvor kunderne er i dag, bør man som virksomhed overveje udvikling af app til virksomhedens profil. En app understøtter hele virksomhedens profil, hvorfor det kan hjælpe med den samlede branding i forlængelse af hjemmesidens eksistens. Her kan man få hjælp fra mange bureauer, hvor det handler om at vælge dem, som lægger mest kvalitet i opbygningen – da det jo netop skal afspejle din virksomhed. Her er kendte bureauer på området f.eks. Mustache, som ligger placeret centralt i København.

Har du ligeledes brug for hjælp til at designe en optimal hjemmeside, hvorfra du sælger brugte racercykler, der er overskuelig, har relevant information, samt visuel kommunikation? Så findes der også flere bureauer placeret rundt i Danmark! Igen handler det om at finde dem med størst ekspertise og erfaring.