5 ting din virksomhed skal fortælle om digital sikkerhed ved nyansættelser

digital sikkerhed - allerede i en onboarding proces

Digital sikkerhed er efterhånden på alles læber – og med god grund. For prioriterer du og din virksomhed ikke den digitale sikkerhed, kan I risikere, at jeres systemer bliver hacket, at vigtig, fortrolig data bliver tilgængeligt for udefrakommende eller noget helt tredje, som kan have alvorlige konsekvenser for virksomheden. Derfor er det vigtigt, at når din  virksomhed ansætter nye medarbejdere, så skal de nyansatte informeres om regler og fremgangsmåder for digital sikkerhed. Og den information bør allerede komme i pre- eller onboarding processen, så de nyansatte hurtigst muligt ved, hvad de bør gøre – og ikke bør gøre – for at opretholde en sikker digital hverdag i virksomheden.

 

Læs med her og hør, hvilke fem informationer om digital sikkerhed, din virksomhed bør fortælle nye medarbejdere. 

 

Hvordan færdes I på sociale medier?

Hvis en ny medarbejder skal have adgang til og arbejde med din virksomheds sociale medier, er det vigtigt, at I fortæller, hvordan den nye medarbejder forventes at opføre sig på jeres sociale medier. Hvad vil I gerne kommunikere, hvad vil og må I bestemt ikke kommunikere, og hvem og hvad fremstiller I på jeres sociale medier?

 

GDPR-regler

Lige siden GDPR-reglerne trådte i kraft i 2018, har det været utrolig vigtigt for alle virksomheder at informere medarbejdere om, hvilke regler de nu skal følge i håndtering og opbevaring af personfølsomme data. Og de regler skal nye medarbejdere selvfølgelig også sættes ind i. 

 

Installation af virusprorammer og firewall

Få nye medarbejdere til at installere virusprogrammer og firewall på deres arbejdscomputere, hvis det ikke allerede er gjort. Virusprogrammer kan søge og ødelægge trusler fra programmer og filer, når de først ligger på computeren, og firewall kan blokere udefrakommende trusler. Så hvis du vil passe godt på de virksomhedsoplysninger, der kommer til at ligge på nye medarbejderes computere, jamen så få gang i installationen af de to hurtigst muligt. 

 

Svar ikke på spam!

De fleste kender til spam-mails med reklamer, opfordring til at give personlige oplysninger eller penge. Men det er måske ikke de fleste, der ved, at man ikke skal svare på spam-mails, hvis man vil undgå at blive snydt. Nye medarbejdere skal have at vide, at de aldrig skal svare på spam-mails og aldrig videregive oplysninger om virksomheden til sådanne mails –  ellers kan det ende med at koste jer dyrt og true jeres digitale sikkerhed…

 

Brug gode og sikre kodeord

Nye medarbejdere skal gerne have en reminder om, at de ikke skal bruge de samme kodeord til alle virksomhedssider, smartphone og computer. For gør det samme kodeord sig gældende til alt, ser det ikke godt ud, hvis det havner i de forkerte hænder. Så husk nye medarbejdere på, at de skal variere deres kodeord til forskellige tjenester, og at kodeord ikke skal være alt for gennemskuelige (fødselsdagdato, første kæledyr og navn går altså ikke..)

 

Gør eventuelt brug af en IT-konsulent

Har din virksomhed ikke prioriteret regler, retningslinjer og systemer for jeres digitale sikkerhed, og har I ikke ressourcerne eller de interne kompetencer til at få det gjort, kan det give mening for jer at gøre brug af en IT-konsulent. I kan booke en ekstern IT-konsulent til at få sat nogle gode, grundlæggende rammer for jeres interne digitale sikkerhed, som I selv kan arbejde videre ud fra og på den måde bedre undgår hacker-angreb og udefrakommende trusler.