Mange virksomheder kan i dag være i tvivl, om det giver mening at investere i online synlighed og tilstedeværelse; bl.a. gennem en hjemmeside. Flere af disse virksomheder mener måske, at deres erhverv ligger for langt væk fra hvad, man normalt forbinder med online virksomheder. I dette indlæg giver vi vores bud på, hvorfor det altid giver mening.
Google og lokale søgninger
Det er oftest mindre lokale/regionale virksomheder, der tyer væk fra online verdenen. Denne type virksomhed holder sig formentlig kørende gennem meget konventionelle markedsføringskanaler, som f.eks. mund til mund. Man kan også forvente, at der er en høj forekomst af stamkunder. Dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men det er ikke særligt skalerbart. Udviklingen og fremdriften kan derfor gå i stå, hvis man er meget afhængig at få, men tilbagevendende, kunder. Dette kan være butikker såvel som servicevirksomheder – men meget oftest i et begrænset lokalt område.
Hvad gør man så, for at udvide horisonten og ens rækkevidde som virksomhed? Man kunne starte med Google. For at bruge Google som lokal virksomhed, behøver man faktisk ikke engang en hjemmeside. Deres Google Business Profile Manager er det perfekte redskab for mindre virksomheder, der tilbyder deres produkter eller services i et givent område. Her kan man udfylde relevante virksomhedsinformationer samt kontaktoplysninger. Desuden alt fra geografisk serviceområde til egentlig produkter med pris og beskrivelse. Det er end da ganske gratis.
Med andre ord; enhver mindre virksomhed burde oprette en profil på Google Business Profile Manager. Nedenfor ses et eksempel:
Kilde: www.fynsautogenbrug.dk
Her kan man som potentiel kunde se åbningstider, telefon nr. og adresse end da gå direkte til rutevejledning.
Eksemplet ovenfor har tydeligvis en hjemmeside, men selv uden en hjemmeside, ville det være muligt at dukke op på Google. Da man med disse profiler meget tydeligt viser Google, hvor virksomheden befinder sig, hvor virksomheden opererer og hvad virksomheden tilbyder – betyder, at man bliver tilknyttet et geografisk segment. Det øger chancen for at blive set (hvilket betyder mere eksponering og flere kunder), men betyder også, at man gør det lettere for eksisterende og nye kunder. Redskaber som rutevejledning og en speed-dial knap er eminente i denne sammenhæng.
Undervurder ikke hjemmesiden som redskab
Selvom Google Business Profile Manager er et utroligt stærkt og smart redskab for mindre virksomheder, er der stadig nogle begrænsninger. Beskrivelse af virksomheden og tjenester eller produkter er nemlig begrænset til et vis antal tegn. Så det er ikke her, man går i dybden med virksomhedens historie eller forretningsbetingelser. Med andre ord; man skal udvælge det absolut vigtigste omkring ens virksomhed. Hvad gør man så i stedet? Man laver en hjemmeside.
At lave en hjemmeside i dag er så nem og så billig en opgave, at alle burde kunne være med. Hvis man ikke planlægger at drive salg over hjemmesiden, kan det være et fremragende værktøj til at give sine (kommende) kunder et indblik i virksomheden. Der er som sådan ingen begrænsninger på mængden af tekst, der kan stå på en hjemmeside, men nok de færreste er interessede i roman-lange tekster om en lokal enkeltmandsvirksomhed. Hjemmesiden er derfor både et samlingspunkt for al relevant info om virksomheden samt en kommunikationskanal mellem virksomhed og kunde. En hjemmeside kan dog være så meget mere end en online kontaktformular – det har vi skrevet lidt om i dette indlæg.
Når først hjemmesiden er oppe og køre, kan man begynde at skalere virksomhedens rækkevidde gennem søgemaskineoptimering, digital marketing etc.
Der er alt i alt en masse værdi at hente online, og det behøver ikke koste en formue.