Når vi taler om hjemmesider, og hvordan de kan forbedres og optimeres, ryger snakken oftest hen på webshops og ecommerce sider. En hjemmeside er et brugbart redskab for alle typer af virksomheder, og derfor er det vigtigt for den service-eller behandlingsbaserede virkomshed at få styr på sin hjemmeside. Ikke nok med det, skal hjemmesiden også bruges som et aktivt redskab til at give virksomheden en online dimension.
Få styr på designet
Tilsvarende til webshops er det utroligt vigtigt, at ens hjemmeside har et overskueligt, flydende og visuelt behageligt design. Det er nok de færreste af os, der er tilbøjelige til at købe noget fra en webshop, der ikke har gjort noget ved sit design de sidste 15 år. De 15 år er en tidsalder i online regi. Siden er utroværdig og vil nemt fremstå som værende skummel. Det samme gælder for almindelige hjemmesider, der ikke driver salg online.
Hvis det hænder, at man stadig benytter en hjemmeside, der ikke har set lyset af designmæssige opdateringer de 15 år, er der nok rigeligt at tage fat på. Man kan naturligvis også stå i den uheldige situation, at hjemmesiden er bygget i et udgået eller forældet CMS (Content Management System). I det tilfælde vil det oftest give mening enten at opbygge hjemmesiden fra ny i et mere moderne CMS eller forhøre sig om muligheder for en såkaldt “Site migration”, hvor al indhold fra den ældre side overføres til et nyt CMS.
Moderne CMS’er findes der efterhånden mange af dem. Nogle er mere relevante for webshops og andre er meget multifunktionelle. Her kan CMS’er såsom WordPress anbefales. WordPress er nok det mest benyttede system, og har været det i mange år. Selv hvis man sidder med en 15 år gammel WordPress side, kan man installere en themebuilder (f.eks. Elementor eller Divi), der kan hjælpe en godt på vej med et nyt design med drag-n-drop elementer. Alternativt kan systemer som Webflow være ideelt, hvis man virkelig vil give hjemmesiden et skønhedsløft.
Beskriv og forklar dine services
Hvis services, ydelser, behandlinger eller andet er essentielt for din virksomhed, skal disse være godt forklaret på hjemmesiden og burde være intuitive at tilgå. Det nytter altså ikke noget, blot at remse en række ydelser op og håbe på, at blive kontaktet. Her skal man i stedet være proaktiv. Jo mere viden, du kan proppe ind i den besøgendes hoved, desto mere tilbøjelige er de til at blive kunder.
Her kan man starte med at dele det intuitivt op. Hvis service X og service Y ikke er tilsvarende, burde de ikke begge ligge under kategori Z. Det er med andre ord vigtigt, at opdele hjemmesiden i intuitive undergrupperinger, da det gør det langt nemmere for besøgeren at navigere rundt på siden. Hvis vi tager tandlægeklinik-kæden, Colosseum Tandlægerne, og deres hjemmeside som et eksempel. De har som udgangspunkt en meget standard navigationsmenu, men hvis man bevæger sig ind på deres “Behandlinger”, ser man tydeligt et hav af undersider (underkategorier) af forskellige behandlingsmuligheder. På hver eneste af disse undersider ligger en beskrivelse og forklaring af den specifikke behandling.
I denne forbindelse af det også vigtigt at huske på, hvordan Google fungerer. Der ligger en enorm magt i at ligge i toppen af Google’s søgeresultater. Ligesom forbrugere søger på produkter og finder den mest relevante webshop, søger interesserede også i services og ydelser og finder den mest relevante kandidat. Google rangerer side i deres søgeresultater efter bl.a. indhold på specifikke sider. Rettere sagt, vurderer Google hvor præcist og fyldestgørende en bestemt side matcher hensigten bag en specifik søgning. Derfor giver det først og fremmest mening, at dele sine ydelser op på separate undersider og så spække dem med relevant indhold. Derudover, betyder det selvfølgelig også, at ens muligheder for at stige til tops i rangeringer, er utrolig lav, hvis hjemmesidens indhold blot består af en opremsning af ydelser samt en kontaktformular.