Så meget betyder kundeanmeldelser for din webshop

Der findes efterhånden mange platforme, der faciliterer muligheden for kunder og brugere, at anmelde og bedømme en side eller webshop hurtigt og nemt. TrustPilot, TripAdvisor og Google Reviews, kun for at nævne et par stykker, har i de senere år fået en enorm betydning på virksomheders digitale tilstedeværelse. Men hvor meget betyder disse platforme egentlig?

 

Den digitale anbefaling

Undersøgelser fra CMS-platformen, Shopify, viser at 79% af forbrugere stoler lige så meget på en digital anmeldelse de læser på nettet, som de gør med en personlige anmeldelser.

Dette gælder specifikt for produktanmeldelser. Derfor er det enormt vigtigt for webshops og e-commerce virksomheder, at tilvejebringe muligheden for digitale anmeldelser for deres kunder.

Med positive anmeldelser af produkter kan en webshop langt nemmere forvandle webstedets besøgende om til kunder. En større undersøgelse fra det internationale konsulentfirma,  Econsultancy, viser at forbrugere stoler omtrent 12 gange mere på produktanmeldelser end produktbeskrivelser og at langt over halvdelen altid læser anmeldelser før, de foretager et køb. Denne undersøgelse er endda helt tilbage fra 2012, og der er intet, der tyder på at udviklingen er vendt.

Digitale anmeldelser kan dog også have den modsatte effekt. Det er nemlig ikke altid, at man skal være en egentlig køber af et produkt, før man kan indgive sin anmeldelse. Dette øger risikoen for falske bedømmelser, som uafhængigt af produktet kan være negative. Oftest indgives negative anmeldelser dog med beskrivelse af, hvorfor produktet/servicen fortjener den ringe anmeldelse.

 

Integrationer & SEO

Før i tiden var anmeldelsesplatforme såsom TrustPilot uafhængige domæner, hvor man kunne oprette virksomheden og herefter anmelde produkter, services eller siden som helhed. For et par år siden gjorde TrustPilot det istedet muligt, at man kunne integrere deres service direkte til websiden eller webshoppen. På den måde fremgår anmeldelser af hele siden og enkelte produkter tydeligt på virksomhedens egen side. 

 

Kontorzonen trustpilot

 

Ovenfor er et udsnit fra webshoppen, Kontorzonen.dk, der viser integrationen med TrustPilot på deres side (se flere varianter af TrustPilot integrationen). Denne vurdering er synligt alle Kontorzonens undersider, så uanset hvor eller hvordan, man som besøger havner på siden, kan man være velvidende om, at siden er velanset blandt andre forbrugere.

Kunde-og brugeranmeldeser er også blevet en væsentlig del af søgemaskineoptimering for webshops. Det er almen viden, at hvis du ligger på side 1 og/eller endda i top 3 i Google søgeresultater, får du langt flere besøgende. Der er ligger derfor en styrke i at have synlige produktanmeldeser på siden, især hvis de er positive naturligvis.

Produktvurderinger kan nemlig inkluderes direkte i Google’s søgeresultater og vises i form af stjerner. Dette har ikke kun betydning for, hvordan det enkelte produkt rangerer ift. bestemte søgninger, men øger også Click Through Raten (CTR) markant. 

Det bliver kun mere og mere relevant. Google lancerede i maj 2022 deres “Helpful Content Update”, der lægger enormt fokus på, hvad man som virksomhed kan gøre for sine besøgende eller kunde. Det inkluderer alt fra at have lærerige informative indlæg til f.eks. at inkludere produktanmeldelser direkte på produkternes individuelle sider. Det er nemlig langt mere behjælpeligt for brugeren, at få bedre indsigt i produktet fra tidligere og derfor erfarne købere af samme produkt.