Vi har nok alle oplevet, at komme ind på en webshop der meget hurtigt føles usikker eller decideret “sketchy”. De færreste af os vil nok nogensinde købe i sådan en webshop. Så hvilke elementer gør os usikre ved webhandel – og hvordan kan man fikse det? I dette indlæg finder du tre essentielle tips til at gøre din webshop mere sikker for kunderne. Til denne opgave har vi valgt Velochicks webshop som case, for at illustrere vores tips.
1. SSL-certifikat
Et SSL-certifikat eller Secure Sockets Layer Certificate er blevet et must-have for hjemmesider der sælger noget online. Kort sagt sørger et SSL-certifikat for en sikker forbindelse mellem en web browser og en server. Så hvorfor er dette vigtigt?
Uden certifikatet vil kommunikationen mellem web browseren og serveren som udgangspunkt ligge meget eksponeret, da det i princippet er ubeskyttet og tilgængeligt for alle. Det kan give alvorlige konsekvenser, hvis informationen der sendes i mellem web browser og server er sensitiv, f.eks. Kortoplysninger. SSL-certifikatet krypterer informationen, hvilket der gør det langt sværere for kriminelle at få adgang til dem
Visuelt på en hjemmeside vil SSL-certifikatet sørger for at, der står HTTPS foran domænenavnet – og der vil på stort set alle browsere blive vist et låse-ikon.
2. Handelsbetingelser
Handelsbetingelser er et lovmæssigt krav for at sælge ting online. Her får man som regel oplysninger om leverings-og fragtbetingelser, returpolitik mm. Men der er stor forskel på, hvordan handelsbetingelser sættes op i webshop. Vores to vigtigste råd til handelsbetingelser er:
-
Gør dem synlige
Sørg altid for at handelsbetingelserne er til at finde i webshoppen. Hvis kunden ikke kan finde handelsbetingelserne, vil det per automatik skabe en mistillid til din webshop. Dernæst, er det også ekstremt vigtigt, at kunden kan finde den evt. fornødne information.
I Velochicks tilfælde handelsbetingelserne gjort tydelige i hjemmesidens footer – hvilket betyder, at de kan findes på alle undersider, domænet har.
2. Gør dem overskuelige
Det er altid vigtigt, at strukturere sine handelsbetingelser, så de er til at finde rundt. Hvis strukturen halter, får det hurtigt webshoppen til at se mindre professionel ud. Den bedste måde at få orden i sine handelsbetingelser er ved at lave afsnit. Afsnittene skal være relevante, og burde sættes op efter vigtighed; så kunden læser det vigtigste først.
Dernæst er vigtigt at huske, at man ikke skriver et lovforslag; betingelserne skal være til at forstå for kunden. Så det kan være relevant, at droppe det juridiske sprog og skrue ned for lix-tallet.
OBS: Hvis webshoppen fører cookies, som de fleste gør efterhånden, burde man have en tilsvarende side til Cookie-og privatlivspolitik. Her er det mindst ligeså vigtigt, at lægge fokus på forståelighed og struktur.
3. Kunden skal acceptere handelsbetingelser før et køb
Dette tip lægger sig tæt op af forrige. For at sikre sig kunden er under indbefattet i visse betingelser, skal man opsætte en checkbox til handelsbetingelser og privatlivspolitik i forbindelse med et køb.
Heldigvis er dette blevet en integreret løsning i de fleste CMS-systemer, så det burde ikke være et problem at tilføje.
Det siger af sig selv, at kunden let skal kunne forstå betingelserne.
Med disse enkle tips burde du med relativ lethed kunne gøre din webshop et trygt sted for kunden at handle.