Digital markedsføring handler også i høj grad om at skabe et univers rundt om sine produkter. Kanaler som f.eks. Sociale medier er gode til at give dine kunder hurtig og kontinuerlig information, hvorimod en blogside kan bruges til at vise autoritet, skabe ekspertviden og give kunderne en dybere indsigt ind i relevante emner for dit univers. Men faktisk findes der endnu flere grunde til at skabe et blogunivers på din hjemmeside. I denne artikel får du 3 gode grunde til, at du bør integrere en blog på din hjemmeside.
En blog giver relationsskabende værdi for kunderne
Integrerer man bloggen som en del af kommunikationsstrategien sammen med nyhedsbreve og sociale medier har du et godt sammenspil af kommunikationskanaler i den digitale markedsføring. Modsat de sociale medier, giver et blogunivers mulighed at uddanne dine kunder om emner inden for din branche. Et godt eksempel på dette er denne som uddanner folk om sundhedsmæssige konsekvenser ved stilsiddende arbejde. Andre eksempler på brancher der ofte bruger blogunivers er inden for boligindretning hvor de giver inspirationstips til læserne eller denne hvor man skaber en hel historie rundt om sit brand. Med blogs som disse, løser du i princippet nogle problemstillinger for kunderne, og de bliver klogere på hvorfor og hvordan dine produkter skaber værdi for deres hverdag. Indhold på bloggen kan eksempelvis være informativ content i form af brancheviden, som faktisk engagerer læserne, og får dem til at besøge hjemmesiden for at indsamle mere viden. Et eksempel på dybdegående informativ content, som kan være med til at guide en potentiel kunde i en købsbeslutning, ses f.eks. i denne blog om valg af gulv, der beskriver diverse forhold, man skal tage højde for, når man kigger efter gulv til sin bolig. Får du skabt et velorganiseret univers på bloggen, er det med til at skabe en tættere relation til kunderne da du giver dem værdi allerede inden de køber dit produkt.
Din blog forbedrer din søgemaskineoptimering
De fleste der arbejder med digital marketing ved, at skal man have succes online skal man have keywords der ligger på side 1 på Google. At drive organisk trafik bør være en del af alles digitale marketingstrategi, og her er bloggen et virkeligt effektivt redskab. Da det giver bedre mening at have meget tekst på end blog frem for f.eks. på en produktside, er der flere muligheder for at lave content der opfylder søgemaskinens krav. Med andre ord, det er nemmere at ranke på relevante keywords hvis man har et velorganiseret blogunivers på hjemmesiden. Endvidere giver det bedre mulighed for at lave linkbuilding kampagner. Ved at skaffe relevante eksterne links, opnår din hjemmeside højere troværdighed i Googles øjne da et link fra f.eks. en anden blog ses som en anbefaling af din hjemmeside. Det kan være svært at skaffe eksterne links, hvis hjemmesiden udelukkende har produktsider da de fleste andre blogs foretrækker at linke til informativ content. Læs eventuelt også vores blog om, hvordan du optimerer din webshop.
En blog kan skabe en sammenhængende digital strategi
De fleste virksomheder er allerede meget synlige på sociale medier, og har allerede en social medie strategi. Mange har også etableret nyhedsbreve som en del af deres digitale strategi. Med en informativ blog genererer du content, som du kan bruge på tværs af dine kanaler. Eksempelvis kan det være en god strategi at skrive en kort “teaser” om en informativ blog og poste det på et socialt medie som Facebook. På den måde kan du vække følgernes interesse, og forhåbentlig få dem ind på hjemmesiden. Det samme er gældende i nyhedsbreve, hvor du kan give lidt mere informativ end på de sociale medier. Får du etableret et godt sammenhæng på tværs af kanalerne, kan de sammen hjælpe med at drive organisk trafik ind på din hjemmeside og forhåbentlig generere konverteringer på sigt.
Når du opretter en blog er det vigtigt, at du også afholder de etiske krav. Læs disse tips til at undgå greenwashing.