Er din hjemmeside fremtidssikret?

hjemmeside fremtidssikret

Har du en ældre hjemmeside, der døjer med lidt skavanker?

Hvis din side er langsom, ikke er blevet opdateret i et par år eller virker forældet i dine brugeres øjne, kan det have en negativ effekt på dine online salg. Det er især kritisk, hvis din virksomhed eller forretning udelukkende eksisterer på nettet.

Ifølge Kulturstyrelsens Rapportering om mediernes udvikling i Danmark: Internetbrug og enheder 2020 har 89% købt en vare eller ydelse online i 2019. 88% af os brugte nettet til først at undersøge markedet før et køb. Og 88% af os har brugt det til at finde en lokal virksomhed eller ydelsesudbyder.

Din digitale tilstedeværelse er derfor essentiel for din virksomhed – uanset om du sælger mest fysisk eller online.

Men hvilke dele af din hjemmeside skal du gå i gang med at forbedre først? Det giver vi tre bud på i denne artikel.

1. Core Web Vitals – er din hjemmeside hurtig nok?

Din side skal også være hurtig.

De fleste brugere falder fra, hvis de klikker på din side, og den ikke bliver vist inden for 1 – 2,5 sekunder. En måde at undersøge, hvordan du på bedst vis optimerer din hjemmeside er via Googles Core Web Vitals-rapport. Den laver en analyse af din sides hastighed, og fortæller dig, hvordan du gør siden endnu hurtigere.

Grundlæggende set handler det om at få indholdet på din side til at loade korrekt, og ikke have for store filer eller billeder, der kan forværre brugeroplevelsen.

2. Mobile First – tænker du smartphones først?

I internettets spædeungdom (90’erne og 00’erne) brugte alle en computer til at være online. 

Hvis man var i en højteknologisk branche, kunne det hænde, at ens kunder brugte en Blackberry eller en almindelig mobil, men langt størstedelen af ens kundebase ville stadig bruge en skærm og en mus til at interagere med din side.

Det ændrede sig med smartphones.

Ifølge Statscounter er omkring 40% af al nettrafik i Danmark via en smartphone. En trend som ser ud til at udvikle sig i takt med, at man med forbedringer som 5G også kan opnå hurtigere internet.

Google, den mest brugte søgemaskine i Danmark, bekræftede i 2015, at størstedelen af alle Google-søgninger foregik på mobilen.

Det har de valgt at tage konsekvensen af. I 2020 annoncerede Google, at de snart ville overgå til “Mobile First.” Det betyder, at de først og fremmest ville vurdere en hjemmesides værdi – og derfor, hvor højt den skulle ligge i søgeresultaterne – efter mobiludgaven af siden.

Det er derfor vigtigt, at din hjemmeside har en veldesignet og velfungerende mobiludgave. Den skal blandt andet være responsiv, så den kan tilpasse sig størrelsen på de enkelte mobilskærm, og generelt være designet til brug på mobilen frem for desktop.

3. GDPR – beskytter du dine brugeres data?

Din side skal også leve op til GDPR, databeskyttelsesforordningen. Den har været skrevet ind i dansk lovgivning siden maj 2018.

GDPR er designet til at beskytte brugernes data, så de ikke bliver misbrugt eller høstet uden deres samtykke. 

For virksomhedsejere skaber en forsvarlig GDPR-politik også en bedre brugeroplevelse – og mere trygge kunder. Det er, fordi den tydeligt forklarer, hvordan brugernes data bliver håndteret.

Desværre er der mange hjemmesider i dag – især hos mindre virksomheder, der ikke har opdateret deres hjemmeside i et stykke tid – som halter efter. Det gælder især for deres cookies.

Web cookies er små tekstfiler, en hjemmeside lægger ind på en computer eller smartphone, som blandt andet sikrer, at hjemmesiden kan huske, hvad du har lagt i indkøbskurven, eller hvilken kanal du besøger hjemmesiden fra (Google, Facebook, bannerannoncer osv.)

Der eksisterer mange tilføjelser, du kan installere på din hjemmeside, som sikrer, at brugerne har givet samtykke til, hvordan du bruger deres data. Her er det vigtigst at huske, at de skal gøre et aktivt valg om at tillade deres brug. Nedenstående billede er et godt eksempel på en banner der lever op til Datatilsynets krav om behandling af persondata.

Eksempel hentet fra C-TV Technology.