3 tips interaktiv grafik på din hjemmeside

Det er (og har i lang tid været) en stigende tendens, at vi hurtigt vil underholdes når vi surfer rundt på nettet. Vi bruger ofte telefonen i toget, på toilettet, som en kort pause fra arbejdet og mange andre kortvarige situationer. Derfor har vi ofte ikke tiden til at læse lange tekster, og mange ønsker at få information serveret nemt, hurtigt og underholdene. Til dette kan interaktiv grafik været et effektivt middel. 

 

Hvad er godt interaktivt grafik? 

Der findes mange interaktive elementer, herunder bl.a. grafer, quizzer, lyd og videofiler. De bedste er dog dem, hvor brugeren aktivt skal deltage på hjemmesiden og hvor det er lavet i et underholdene format. Endvidere skal et godt interaktivt element kunne klares nemt og være simpelt at forstå. 

 

3 forslag til gode interaktive elementer på din hjemmeside

Hvilke grafiske elementer der fungerer bedst for dig, kommer selvfølgelig helt an på hvilke produkter/ydelser du sælger. Men som udgangspunkt er det en god ide at tænke, om din grafik er informativ (bliver brugeren klogere), underholdene (er det sjovt for brugeren) og er letlæseligt (kan forbrugeren forstå indholdet). 

 

  1. Før/efter grafik 

Sælger du en ydelse, som løser en konkret problemstilling for kunden? Så er det en god ide at vise resultatet af produktets funktion. Det kunne f.eks. være hvis du sælger træolie – her er det nemt at vise et før og efter billede. DM Greenkeeping har lavet interaktivt billede af, hvordan din græsplæne ser ud før og efter deres havepleje. Det deres “grøn græsplæne grafik her” for at blive inspireret. Denne måde at bruge interaktivt grafik viser forbrugeren hurtigt og nemt, hvordan din ydelse gør deres hverdag nemmere uden at de skal læse en lang forklarende tekst. 

 

  1. Interaktivt kort

En af de mest populære interaktive elementer er et implementeret kort på hjemmesiden. Det kunne være et kort som viser, hvor den fysiske butik er i forhold til kundens placering. Eller et informativt kort, hvor kunden kan klikke på specifikke punkter på kortet og få en “pop-up” boks med information. Dette giver kunden mulighed for at få konkret information om specifikke ting de søger efter, uden at de skal klikke igennem en masse sider. 

 

  1. Underhold læseren med en quiz

En quiz er nok den mest underholdene måde, at få interaktion mellem dit produkt og kunden. Eksempelvis, hvis du sælger fodboldstøvler kunne det være en quiz om, hvilke fodboldstøvler specifikke spillere bruger. Tænkt “test din viden om” og så indsæt din ydelse, og ofte vil det være muligt at lave en quiz om næsten alt som er relevant for din forretning. 

 

4 gode programmer til at lave interaktiv grafik

Du behøver ikke at være uddannet grafisk designer for at lave din egen interaktiv grafik. Der findes mange gratis/eller billige programmer som de fleste kan finde ud af at bruge. 

 

  1. DesignWizard

Et rigtig godt program for begyndere, som har et hav af templates du kan tilpasse efter dine behov. Let at bruge og komme i gang med! 

 

  1. Canva

Canva er utrolig brugervenlig, og tilbyder guides til hvordan du kan lave grafik til din hjemmeside. Har du et premium abonnement åbner det dog op for et hav af muligheder, og skal du lave meget grafik kan det anbefales at investere i en betalt bruger. 

 

  1. Adobe Spark

 Dette program er et gratis alternativ til Adobe Illustrator. Det er dog ikke ligeså mange muligheder, men det er sjældent nødvendigt hvis ikke du er professionel grafiker. Adobe Spark er en lille smule mere kompliceret end DesignWizard og Canva, men det er let at finde diverse guides med en simpel søgning på Youtube.