Når det kommer til markedsføring er det ikke altid bedst at tænke stor, større, størst hvis du er en mindre virksomhed. Ofte vil du få bedre succes, hvis du fokuserer på lokal områder i starten.
Det er der flere årsager til. Eksempelvis, vil du møde meget stærk konkurrence hvis du forsøger at gøre den markedsføringskampagner brede og ramme hele landet på samme tid. Derudover, er det ikke sikkert at kunderne er ligeså købevillige hvis de f.eks. søger på Google efter vin Danmark frem for vin Slagelse. Ved første søgeord kan der være mange søgehensigter, eksempelvis en søgen efter information om dansk vin generelt. I det andet søgeord, er der med større sandsynlighed en bagvedliggende købeintens. Her kommer 3 måder, du kan tiltrække lokale kunder til din butik.
Lav undersider til de lokale lokationer
Der er flere grunde til at lokale undersider kan være effektivt. For det første, så sparer du kunden noget tid, da de kan gå direkte ind og læse om dine services i netop deres lokale område. For det andet, så er der mulighed for at Google ser din hensigt bag URL’erne så hjemmesiden har lettere ved at ranke på lokale søgeord. Husk at siderne skal indholde content som beskriver din service i de forskellige områder.
Et godt eksempel på en hjemmeside som gør dette er Flowering – her har de bl.a. en seperat side til levering af blomster i Hillerød.
Skab lokale historier
Har du en blog, så er dette et rigtig godt sted at skabe lokale historier. Content hvor jeres det lokale forhold inddrages kan være rigtig effektivt. Det kunne være messer, nye butikker, samarbejdspartnere e.l. hvor jeres tilstedeværelse vises gennem mere personlig content. Hvis ikke I føler disse historier er relevante for hjemmesiden, fungerer de sociale medier også godt. Gennem historier på Facebook eller Instagram bliver det ikke en fast del af hjemmesiden, men kunderne kan stadig følge med i jeres rejse i deres lokal samfund.
Vis hvor butikken kan findes
Udover at have lokale undersider, er det også en god ide at oprette en Google My Business. Det er blevet meget populært at søge direkte i Google Maps hvis man f.eks. leder efter en lokal blomsterforhandler. Med Google My Business har din butik mulighed for at blive vist på Google Maps når disse søgninger finder sted, og det kan være en rigtig god måde at gøre opmærksom på sig i de områder der er en fysisk butik.
Apropos at finde det man leder efter på nettet. Læs denne blog om emnet.