De fleste af os ved godt, hvordan Google fungerer. Men selvom du er vant til at søge på nettet, kan det til tider stadig være svært at finde præcis det resultat, du leder efter. Men får du det fulde udbytte af din Googling? Og kender du alle de små finter og tricks?
I denne artikel får du tips til, hvordan du Googler mere effektivt – og hvilke alternativer, der er til Googles søgemaskine.
Læs også: sådan tjekker du om en hjemmeside er falsk eller utroværdig
Sådan Googler du mere effektivt
1. Forstå søgeord og Googles algoritme
Googles algoritme bygger på søgeord.
Søgeord er de ord eller fraser, du indtaster i din søgning. Googles algoritme er over årene blevet klogere og klogere. I dag prøver Google at forstå konteksten og betydningen bag din søgning. Det kaldes også for semantisk søgning.
Selvom Google bliver bedre til at forstå disse, kan den på dansk stadig have svært ved at se, at eksempelvis ‘bådlak’ og ‘skibslak’ er den samme ting. Ental og flertal kan også forvirre søgemaskinen. Du kan derfor også opleve at få vidt forskellige resultater.
Det er derfor ofte en god idé at prøve at finde det søgeord, som de fleste andre mennesker bruger. Men præcision kan også være nyttig – især, hvis du leder efter en eksperts vurdering eller holdning.
Hvis du f.eks. leder efter en lille hat til hårpynt, er det godt at vide, at modeeksperterne kalder det en “fascinator.”
Derfor kan det for mange virksomheder være en god idé med en SEO analyse til at afdække landskabet. Det kan hjælpe med at lægge grundlaget for effektiv optimering.
2. Søg med billedfiler – Reverse Image Search
Vidste du, at du også kan bruge billeder til at søge med?
Billedsøgning kan være nødvendigt, hvis du gerne vil finde en bedre udgave af et offentligt tilgængeligt billede eller gerne vil se, hvor et billede oprindeligt stammer fra. Til det kan du bruge Googles Billeder eller Reverse Image Search.
Her kan du oploade et billede eller indtaste adressen (URL) på et billede. Bagefter får du et søgeresultat med alle de steder på nettet, hvor billede optræder.
3. Advanced Search
Det er muligt at søge på langt flere ting end bare søgeord. Du kan også lave en avanceret søgning.
Avanceret søgning er gemt væk under indstillinger på Googles forside. Her kan du blandt andet vælge at søge efter sprog, tidspunkt for udgivelsen eller lave en søgning på en bestemt hjemmeside.
Hvis du eksempelvis leder efter en bestemt vare i en webshop, der ikke har en god søgefunktion, kan du bruge avanceret søgning i Google til at finde den for dig. Så skal du bare indtaste webshoppen i feltet “website eller domæne.”
Alternativer til Google
Når du skal søge på nettet, er du ikke nødt til at bruge Google. På trods af dette, står den amerikanske søgemaskine – ifølge Statscounter – for næsten 95% af alle søgninger på nettet i Danmark.
Men hvis du leder efter alternativer, der enten er bedre til at beskytte dit privatliv eller kan noget lidt andet, er der også rige muligheder for det. Vi har derfor samlet en kort liste over alternativer til Google.
Startpage – ingen sporing eller filterbobler
StartPage minder på sin vis meget om Google. Det er, fordi de faktisk bruger Google til at lave selve søgningen.
Men i modsætning til Google sporer de ikke din søgeadfærd eller følger dig rundt på nettet. De har fjernet alle sporingsmekanismer og logs, der ellers normalt bliver oprettet, når du laver en søgning i Google.
Det kan de gøre, fordi de betaler Google for adgang til deres data. Men ikke selv udlevere noget om deres egne brugere. Google kan derfor ikke lære noget om dig, hvilket betyder, at de ikke kan lave målrettet markedsføring i form af annoncer, som følger dig rundt på nettet.
Udover at dette beskytter dit privatliv, betyder det også, at du ikke ryger i en filterboble. I normale Google-søgninger, bruger algoritmen nemlig også data om dine interesser eller adfærd til at skræddersy indholdet. Det betyder, at du i højere grad vil blive præsenteret for indhold, der er specifikt rettet mod din målgruppe.
DuckDuckGo – den anonyme søgemaskine
DuckDuckGo lader dig søge anonymt på nettet.
Søgemaskinen gemmer intet om dig og beskytter dermed dit privatliv. Ulig StartPage bygger søgemaskinen ikke på Google, men indsamler derimod data selv og via Bing, Yandex, WolfRam Alpha m.v.
Da DuckDuckGo viser dig deres “egne” søgeresultater – og da deres algoritme ikke er helt lige så raffineret som Googles – kan det kræve lidt ekstra arbejde at finde de mest relevante resultater. Til gengæld er resultaterne også ofte mere diverse.
WolfRam Alpha – søgning via AI
WolfRam Alpha er en søgemaskine, der bruger kunstig intelligens til at levere sine søgeresultater. En del søgemaskine, en del regnemaskine.
Den kunstige intelligens kan til tider give dig svar på individuelle spørgsmål, der endnu ikke er blevet skrevet om på nettet. Det kan lyde komplekst, men grundlæggende set betyder det, at den kan beregne resultater på basis af den data, den finder på nettet.
Hvis du eksempelvis gerne vil vide, hvor gammel Brad Pitt vil være i 2041, kan du spørge WolfRam Alpha, og den vil beregne et svar på baggrund af hans fødselsår. Den giver dig også mellemregningen, så du selv kan bekræfte resultatet.
Bing (og Yahoo) – Googles største konkurrent
Bing er den næststørste søgemaskine i Danmark. Den står for cirka 2.43% af de danske søgninger.
Bing er en mere enkel søgemaskine, der er udviklet af Microsoft. Den leverer idag også søgeresultater til en række andre søgemaskiner heriblandt Yahoo, der i nettets spæde ungdom var en af de største søgemaskiner.
Ecosia – plant et træ for hver 45. søgning
Ecosia er en søgemaskine, hvor virksomheden bag planter et træ for hver 45. Søgning.
Som en social business er de en hybrid mellem en velgørende non-profit og en almindelig virksomhed. De forsøger at maksimere deres omsætning via annoncering i søgeresultaterne, men donerer overskuddet efter drift og lønning til genplantning af træer og skov over hele verden.
De fremhæver desuden miljøvenlige virksomheder i søgeresultater, baseret på certificeringer fra en række forskellige miljøorganisationer.
Søgning på nettet eller googling?
Googling som verbum har i flere året været et fy-ord for firmaet bag den populære søgemaskine. Google ønsker nemlig ikke, at deres navn bliver udvandet og derfor synonymt med søgning på nettet – selv når du bruger en anden søgemaskine.
Når et brandnavn i hverdagssprog bliver brugt som synonym for en almen aktivitet eller produkt, risikerer virksomheden nemlig, at de mister retten til og kontrollen over deres varemærke i visse lande. Over tid ville de dermed kunne miste ejerskab over varemærket “Google” og betegnelsen “Googling.”
Af samme årsag forsøgt Google i 2013 også at forhindre Språkrådet, Sveriges officielle organ for sprogrøgt og sprogpolitik, i at inkludere ogooglebar (på dansk, ikke- eller ugooglebart) i deres liste over neologismer.