Der er ingen, der kan modsige, at digitaliseringen fortsat kun bliver mere og mere voldsom. Man kan snart klare alt fra sin mobiltelefon. Derudover bruger vi samtidig mere og mere af vores tid foran skærmen. Denne udvikling har været undervej i lidt over 20 år. Særligt har det været op igennem 00’erne, at det er blevet ekstremt. Digitaliseringen har ændret utrolig mange ting i vores hverdag. Der er derfor mange områder, hvor strukturen er blevet lagt fuldstændig om, fordi digitaliseringen har påvirket dem i specifikke retninger. Udviklingen går utrolig stærkt, og man er derfor også nødt til at være vågen for at kunne følge med.
Et af de steder, hvor der er sket mange ting som følge af digitaliseringen, er i forhold til forretningsliv og markedsføring. Internettet har skabt en hel ny base i forhold til, hvad der er muligt, når man skal sælge sine ting. Først og fremmest kan man ramme utrolig bredt, da man med en hjemmeside kan nå hele verdenen rundt. Derudover har digitaliseringen også gjort det muligt, at føre sin markedsføring på en helt anden måde. Gennem et hav af data og brugen af AI, er virksomheder som aldrig før, blevet i stand til at forudsige deres kunders købsparathed. Digital markedsføring har altså resulteret i, at man i langt højere grad kan målrette sine reklamer.
Eksempelvis kan man med Facebook annoncering ramme en meget specifik målgruppe, hvis man bruger Facebooks store mængde data korrekt. Her kan man f.eks sætte retningslinjer for hvilke URL’er brugerne må have besøgt og omvendt hvilke sider, som målgruppen ikke må have besøgt. Dette giver mulighed for at få de helt rette brugere ind på netop jeres side.
Ansæt en med forstand på digital markedsføring
Der er ingen tvivl om, at det fortsat giver mening, at man laver analoge reklamer. At have plakater, billeder eller slogans på stationen er fortsat effektiv. Derfor behøver de nye metoder til markedsføring altså ikke at overtage de gamle. Dog gælder der andre regler, når man arbejder med digital markedsføring. Derfor kan det også være en fordel, hvis man får ansat en, der har forstand på dette område. Derved kan man bedst sørge for, at mulighederne på området udnyttet ordentlig. På grund af den hurtige udvikling kan man også hurtigt komme til at udsende reklamer, der ikke lever op til potentialet, eller som kan komme til at virke gammeldags.
Ønsker du at benytte videoindhold i din digitale tilstedeværelse enten på de sociale medier, Youtube eller din hjemmesiden, er det ligeledes væsentligt at have en medarbejder i virksomheden, som har forstand på dette område. Videoindhold kan gøre, at potentielle kunder befinder sig på din side i længere tid, men det er en forudsætning, at kvaliteten på indholdet er højt. Find evt. inspiration hos denne producent og forhandler af kunstige øjenvipper, som har tilføjet video på relevante produkt- og kategorisider. Video er ikke kun forbeholdt de sociale medier, men kan med fordel integreres aktivt på hjemmesiden. Lad gerne videoerne komplimentere tekstindholdet på siden.
Udnyt de digitale platformes forskelligheder
Har du skabt et fantastisk og medrivende brandunivers, så udnyt de digtale platformes mange unikke muligheder. Ved at kombinere digitale platforme, giver du dine kunder (og potentielle kunder) mulighed for at dykke endnu længere ned i forskellige grene af branduniverset. Tag fx et nærmere kig her, hvor en lille Københavns-baseret onlineshop har formået at udnytte muligheden for kommunikation på tværs af social medie kanaler til at inspirere sine brugere. Også denne modevirksomhed med både webshop og fysisk butik har skabt et brandunivers på de sociale medier. Særligt gennem små videoklip får de skabt omtale og interesse for brandet og dets produktsortiment.
Lad dig ikke blot blive opslugt af hjemmesidens muligheder, men udnyt chancen for at udvide universet på tværs af forskellige kanaler og platforme. Dine brugere skal tilbydes noget forskelligt og unikt alle steder, hvor de møder dit brand, så lysten til at følge med øges. Der skal opstå et naturligt flow mellem alt indhold, som du deler på de digitale platforme. En samlet tone of voice og visuelt udtryk er essentielt, når kunder støder på dit brand, rundt omkring på internettet.
Skab sammenhæng mellem fysisk og digital markedsføring
Som nævnt er der ingen tvivl om, at både den fysiske og digitale markedsføring bør være en del af din strategi. Særligt hvis din virksomhed ikke blot består af en webshop, men derimod giver kunderne mulighed for fysisk interaktion også. Ved at øge samspillet mellem alle kommunikationskanaler og kundens kontaktpunkter, giver du dine brugere og kunder en sammenhængende oplevelse af din virksomhed. Denne strategi kaldes for omnichannel, og fokuserer på at forbedre brugeroplevelsen og samtidig skabe et bedre forhold til kunderne på tværs af alle kontaktpunkter. Der skabes en direkte sammenhæng mellem de førnævnte analoge reklamer såsom plakater og flyers, og din digitale markedsføring. Her er der ikke kun fokus på en sammenhæng i det visuelle udtryk og tone of voice, men derimod den fulde brugeroplevelser både online og offline.
Gør brug af mulighederne
Som det allerede er nævnt, så åbner digital markedsføring en masse nye døre. Hele idéen vil falde til jorden, hvis man forsøger at putte en analog reklame ind på et digitalt medie, for på den måde vil man ikke udnytte de mange muligheder, der følger med, når man gør noget digitalt. Derfor er det en god idé, at man overvejet alle de mange muligheder, som man har, før man vælger, hvordan man skal gøre det.