Tag ansvar og beskyt unge og udsatte mod dit indhold på hjemmesiden

Som virksomhed har du et ansvar for, hvad du kommunikerer ud til dine målgrupper. Med Google seneste algoritme opdatering, er der desuden kommet et yderligere fokus på, at hjemmesider/virksomheder leverer indhold, der er verificeret og troværdigt. 

Arbejder du inden for specifikke brancher, er der kommet ekstra årvågenhed omkring, hvad I kommunikerer. I dette indlæg guider vi dig igennem, hvad de nye fokusområder er, samt hvad virksomheder kan gøre for at sikre, at de ikke straffes og sanktioneres – hverken økonomisk eller online via rangeringer i søgeresultaterne.

 

Er dette relevant for min virksomheds hjemmeside?

Arbejder din virksomhed med YMYL (Your Money or Your Life)-indhold, -services eller -produkter? Så er det en ‘no-brainer’, at virksomheden har styr på den digitale sikkerhed og samtidig tager ansvar for at guide og vejlede unge og udsatte for indholdet på deres hjemmeside. Faktisk gælder det for alle. Ikke kun unge og udsatte. Men lad os først lige få afklaret:

 

Hvordan defineres YMYL-indhold (Your Money or Your Life).

YMYL-indhold er information, der kan påvirke dine læseres sundhed, lykke, sikkerhed eller økonomi. Derfor er det afgørende at informationer omkring dette præsenteres meget nøjagtigt og eksplicit.

For såfremt din hjemmeside præsenterer unøjagtige, upræcise eller vildledende informationer omkring dit produkt, din ydelse eller dit emne, så vil søgemaskinerne også straffe dine rankings. Blandt andet Google har især haft fokus på dette element ved deres seneste algoritme opdatering.

Kort fortalt: Opretter du en side med YMYL-indhold med dårlige, tvetydige eller fejlagtige råd og vejledninger, der kan påvirke læsernes levestandard og økonomiske situation, så vil du blive straffet online gennem rangeringer. Derudover kan du i yderste instans også blive anmeldt for dette og derved modtage økonomiske sanktioner. Det kan altså have afgørende betydning, at du udbygger din hjemmeside med korrekte informationer, der beskytter brugerne, uanset om du vejleder i online sikkerhed eller rådgiver børn og unge.

Det du med fordel kan gøre, hvis du arbejder i en branche, der er omfattet af YMYL, er at arbejde med E-A-T.

 

Hvad er E-A-T?

E-A-T står for Expertise, Authoritativeness og Trustworthiness og fungerer som tre informationssøjler som dit indhold bør lægge sig op af. Som vi nævnte ovenfor er det vigtigt at have fokus på disse tre områder, hvis du netop arbejder med YMYL.

Ved derfor at bruge eksperter, autoritative kilder eller andre troværdige elementer i dit indhold, kan du beskytte dig imod at Google og andre søgemaskiner skulle straffe dit domæne for nyt publiceret indhold – og gammelt for den sags skyld.

Du kan blive klogere på E-A-T i indlægget her.

 

Nyhedsmedier tager et øget samfundsansvar

Som public service kanal har DR en række retningslinjer og krav, som de skal opfylde. Der er især i løbet af de senere år blevet sat fokus på udsatte grupper og minoriteter. Blandt andet DR3 – DR’s kanal målrettet unge mellem 15-31 år.

I DR’s public service-redegørelse for 2019 beskriver de blandt andet, at der i årene frem skal være et øget digitalt fokus. Dette skal ske ved at være tilstede på de platforme, hvor danskerne befinder sig.

DR berører en lang række af emner, også indenfor YMYL-kategorien. Derfor har de ved disse typer af nyhedshistorier især haft fokus på at indsætte informationsbokse. 

 

Ovenfor ses et eksempel fra en nyhedshistorie. Her er Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS) hjemmesiden samt informationer angivet. Dette er gjort for at guide og vejlede unge omkring de muligheder som de har. 

Dette kommer formentlig i kølvandet på et øget fokus omkring public service-kanalernes rolle i kampen mod fake news og oplysning på nettet.

 

Hvordan kan virksomheder tage ansvar online?

Der er forskellige eksempler på, hvordan hjemmesider beskytter deres indhold mod unge og udsatte. NemID er et af de mest klassiske eksempler. På andre hjemmesider har du formentlig også oplevet, at du har skulle godkende et aktiveringslink i din mail, før at du har kunne tilgå hele hjemmesidens indhold.

Som online vinforhandler er du underlagt en række krav ift. At dine brugere skal være 18+ for at handle alkohol på nettet.

Ovenfor ses et eksempel fra en dansk online vinforhandler, hvor man skal indtaste sit fødeår og samtidig godkende virksomheden cookie og privatlivspolitik, for at få adgang til at handle.

 

Ekstra tip

Hvis du som virksomhed allerede har styr på disse elementer får du afslutningsvis to tips til, hvordan du kan gøre yderligere.

Er du en webshop er autoritet afgørende. Hvis din webshop er e-mærket og dermed er under løbende kontrol kan du passende gøre opmærksom på dette. Denne forhandler af alarmsystemer og kameraudstyr til overvågning har eksempelvis gjort dette, så det tydeligt fremgår uanset HVOR på siden og HVILKEN side du er på.

Du kan også anvende online-tryghed.dks gratis mærkeordning på dit domæne. Læs mere på linket eller forsiden.