3 website trends i 2022

E-handel og online branchen som helhed er utroligt dynamiske felter. Trends, præferencer og gøremåder skifter fra den ene dag til den anden. Det kan derfor være uoverskueligt at være up-to-date, og man skulle jo nødig sakke bagud. I dette indlæg samles tre trends i hjemmeside-verdenen, som indærer omnichannel-branding , interaktivitet og chatbotter.

 

1. Omnichannel branding

Hurtig disclaimer: denne trend er naturligvis ikke udelukkende for websitet selv. Når det så er sagt, er det blevet utroligt stærkt værktøj i virksomhedens branding. Omnichannel betyder, at virksomheden er synlig på og benytter sig af samtlige sociale medier, websteder og kanaler. Sociale medier  er, som vi nok alle ved, efterhånden blevet en central del i enhver virksomheds branding strategi. Af den grund er det enormt vigtigt at sammenslutter website og omnichannel branding.

Et eksempel på denne trend er en inkorporering af Instagram eller TikTok på en af hjemmesidens URL’er (som regel en forside eller landing-side). Det er blevet en standard at tilføje links til sine SoMe profiler i sidens footer. Så den nye trend er egentlig en udvikling af denne praksis. Dette betyder, at man nu på adskillige websites ser, at der er en “direkte” adgang til fx. virksomhedens Instagram, hvor man her kan se opslag og andet aktivitet. 

En anden essentiel del af trenden er, at det går begge veje. Det er nemlig vigtigt at tilknytte og synliggøre sin website i sin branding på diverse medier. Det kan være et  Facebook/Instagram-opslag eller en video på TikTok om et givent emne – hvor man så gør det nemt og intuitivt for besøgeren, at læse mere på virksomhedens website. Det er ikke kun en glimrende mulighed til at få budskaber, nyheder eller lign. ud til målgruppen, men også en metode til øge websitets trafik.

 

2. Interaktive elementer

At besøgeren/kunden kan interagere med websitets indhold er blevet en af de største trends i 2022. Det er god måde at øge brugeroplevelsen for besøgeren. Derudover, at kan interaktive elementer udgøre en service i sig selv. Det er dog en hårfin balancegang. Trenden betyder også, at vi ser flere uoverskuelige hjemmesider. For mange unødvendige interaktive funktioner kan hurtigt blive irriterende for besøgeren.  Dette bliver i min optik brugt i scrolle-funktioner. Scrolle-funktionen har som udgangspunkt  ikke fejlet noget de sidste to årtier, men nu ser vi overdrevne scroll-effekter, der hæmmer brugeroplevelsen. Dette svarer lidt at lave dramatiske overgangs-effekter i sin PowerPoint-præsentation – som de fleste af nok undgår.

Trenden indebærer selvfølgelig også positivt elementer. Flere og flere websites og webshops implementerer f.eks. beregnere, såsom en lønberegner, kalorieberegner eller tilbudsberegner. Disse beregnere er oftest enormt effektive og værdifulde for besøgeren.  Hvis man før tiden ville have et tilbud fra en virksomhed onlinekrævede det at man kontaktede virksomheden gennem mail eller en opringning. Det resulterede i ventidetid og besvær. I de nye beregnere, kan man indtaste oplysninger, præferencer, budget osv. og herefter få et tilbud inden for et par minutter. 

 

3. Chatbots

Chatbots er det helt nye inden for kundeservice. De stammer i virkeligheden fra den teknologiske fremgang inden for kunstig intelligens. Chatbots er trænet til at kunne besvare generelle spørgsmål fra kunder, så som leveringstid eller betingelser. Chatbots fås nu som et almindeligt plug-in. Det betyder, at man ikke behøver at bruge en bondegård på at få en udvikler til at kode og træne en chatbot. Trenden følger som sagt den teknologiske udvikling. Derfor, er det højst sandsynligt også en vedvarende trend, der udbygges innovativt.