Hav et budskab – det hjælper på markedsføringen

Det er efterhånden ikke uhørt, at virksomheder har et budskab eller en vision, som de vil have ud til befolkningen, kunder og virksomheder. Det er dog ikke altid, at dette budskab formidles optimalt ift. markedsføringen eller/og virksomhedskommunikationen. I dette indlæg får du gode råd til, hvordan du får dit budskab ud til folket bedst muligt.

 

Vær oprigtig

Det siger nok sig selv; lad vær med at brande dig eller din virksomhed som en nobel forkæmper for bæredygtighed, ligestilling eller noget helt tredje, hvis ikke dine handlinger, produkter eller ydelser understøtter det.

Begreb som “greenwashing” eller “femiwashing” er vi alle blevet mere og mere bekendt med. Kort sagt, bygger begreberne på det, at virksomheder oftest finder en hurtig og nem løsning til at fremstå miljøvenlige eller forkæmpere i kampen mod ulighed. Problemet er bare, at i takt med at folk er blevet mere oplyste om denne snedige taktik, desto hurtigere ser folk igennem det. Det betyder også, at der slås hårdere ned på denne type af uærlige branding.

Det skal dog ikke lægge fokus væk fra de virksomheder, der oprigtigt har bygget deres fundament på en ærlig sag. Denne type virksomheder, ser vi heldigvis en bølge af i det danske erhvervsliv. Nye danske virksomheder, såsom Hermans Danmark, er nye spillere på markedet, der har implementeret bæredygtige tiltag dybt nede i virksomhedens kerne. Den danske rengøring-og servicevirksomheder, bruger bl.a. kun plantebaserede rengøringsprodukter og deres firmatransport foregår oftest med el-bil eller ladcykel. 

De ærlige virksomheder har også lettere ved at gøre deres budskab/vision til en central del af deres markedsføring. Det tilføjer et ekstra element til deres ydelser, at der er et grundlæggende fokus på bæredygtighed. På den måde kan man sige; at ærlighed betaler sig. Man bliver automatisk mere attraktiv, da man tilbyder et produkt eller en ydelse, der også bidrager til at andre forbrugere også bliver grønnere.

Budskabet behøver selvfølgelig ikke altid at omhandle bæredygtighed. Det er som sagt kun, hvis virksomheden rent faktisk er formet om budskabet. Et budskab kan ligeså vel være et simpelt løfte om troværdig, kvalitet eller god service; ligesom vi eksempelvist ser hos den danske virksomhed Nul-alger.

Gør det centralt

Ved at gøre budskabet centralt, skiller man sig lettere ud for andre virksomheder med lignende tiltag. Forretningen og visionen skal være en uadskillelig konstellation, der ikke går på kompromis, når det presser på. 

Dette skal man også udnytte i sin markedsføring. Fortæl de potentielle kunder dine mål (om det så er bæredygtighed, reducering af lønforskelle eller fokus på kulturel diversitet), og så vis dem præcis, hvordan du bidrager til løse problemet. Derfor skal det også være mere fremtrædende på hjemmesiden, end blot at have en CSR-side, der forklarer det kortfattet. Det er attraktivt at være seriøs omkring visionen, og derfor burde det fylde mere end som så. Det siger nok sig selv, at man naturligvis også skal leve op til forventningerne og være nogenlunde realistisk med sine målsætninger. På den måde skuffer man ikke sine kunder/forbrugere, og undgår af fremstå som en virksomhed, der lige netop gør brug af eksempelvis “greenwashing”.