Guide: Sådan sikrer du den bedste kundeoplevelse på din hjemmeside

I en tid hvor konkurrencen på internettet i forhold til de produkter der sælges aldrig har været større og endnu ikke har udsigter til at stagnere, er det yderst vigtigt at skabe den bedste kundeoplevelse muligt, når du endelig får tillokket potentielle kunder til siden. Kundeoplevelsen er dog ikke endimensionel – typisk er det en lang række faktorer, der tilsammen skaber den bedste oplevelse. Vi beskriver i dette indlæg, med udgangspunkt i et godt eksempel i form af PremiumBottles, hvilke aspekter der især er relevante at have med i overvejelserne, når du skal udforme din hjemmesidestruktur. Premium Bottles er en champagne – vinbutik i København med en dertilhørende hjemmeside. 

Visualiser dit produkt

Det er ikke nogen hemmelighed, at der blandt den brede befolkning findes en lille andel, der er tilbageholdende i forhold til at bestille produkter over internettet. En stor del af denne gruppe tilhører den lidt ældre kategori, dog har de en pointe – man har ikke lyst til at købe et produkt man ikke ordentligt har set før. Denne problematik imødekommer Premium Bottles dog ved flot at visualisere samtlige af deres produkter i sceniske omgivelser i forsøget på at fremme det æstetiske element. På trods af, at siden indeholder mere end 500 produktkategorier, er der gjort en dyd i at fremme alle produkterne og hermed bidrage til en enormt god kundeoplevelse. Dette eksemplificeres nedenfor.

Komplementære produkter

Det er de færreste, der f.eks. erhverver sig en vin og drikker den direkte af flasken. Her er der behov for komplementære produkter i form af et vinglas, proptrækker og eventuel en karaffel til at temperere vinen. Med henblik på at forbedre kundeoplevelse, er det oplagt at tilføje sådanne komplementære produkter til den samlede produktportefølje. Der er ikke noget værre end at skulle frem og tilbage mellem flere forskellige sider for at skaffe det du efterspørger, men at samle det hele et sted, giver super god mening – på den måde er flere også indifferente i forhold hvis prisen på det enkelte produkt er en anelse højere end markedet, netop fordi det tilbydes som en pakkeløsning. Herved er den planlagte kunderejse kortere, da Premium Bottles endvidere tilbyder de komplementære produkter ved købets udgang.

Tillæg produktet ekstra værdi

En måde hvorpå man kan tillægge sin service og sit produkt ekstra værdi er bl.a. ved at tage kunden i hånden og guide personen fra a til b. Fra anskaffelse af produktet til udnyttelsen af produktet. I dette tilfælde kunne det f.eks. være køb af en gin til hvordan den skal blandes med tonic i forsøget på at opnå det bedste resultat eller opskrifter på andre drinks, der indbefatter gin. Dette tilføjer Premium Bottles eksempelvis til enhver af deres produkter.