Vi kender det sikkert alle sammen. Vi surfer rundt på nettet af rent tidsfordriv og ender med at læse flere og flere intetsigende og ligegyldige artikler eller videoer. Kunderejsen stopper dog ved man ender med at falde over et specielt produkt eller hjemmeside og før vi har set os om, har vi bestilt et produkt vi måske ikke engang har hverken behov for eller særlige kompetencer til at håndtere. Det kan være alt fra en speciel fejebakke til et online værktøj til at håndtere virksomhedens strategi. Dette koncept har sin oprindelse i de verdensomspændende TV-shops, hvor diverse produkter fremstilles med en dertilhørende demonstration, hvorefter der fremgår et direkte nummer, hvor folk kan ringe og bestille de respektive produkter. Det er blandt andet her man oplever nogen af de højeste konverteringsrater. Men hvad har disse reklamer og hjemmesider til fælles, der gør at de opnår flotte resultater og øget omsætning? Det belyses i dette indlæg.
Call to action
Den omtalte koncept omkring CTA´er betegnes som grundstenen bag optimering af konvertering på enten en hjemmeside eller i TV-reklame. CTA eller Call to Action karakteriseres ved en direkte, fremtrædende og tydelig knap eller element, der skal få kunden til at reagere på interessen. Lad os komme med et eksempel. I TV-reklamen ville CTA være det nummer, der fremgår nederst på siden. På hjemmesiden ville CTA blandt andet være et lille felt med “tilføj til kurv” eller “book nu”. Et godt eksempel på brug af både CTA som knap, og som et element, kan ses på Mismo’s grafisk stærke hjemmeside – Se om du kan spotte de mange forskellige CTA’er der er i spil på deres hjemmeside. CTA´er er fundamentet for at din side rent faktisk konvertere, da de giver kunderne det sidste skub til at fuldføre ordren.
Grafiske elementer
Et andet vigtigt element i forsøget på at få forbedret konverteringsraten på hjemmesiden er de tilhørende grafiske elementer. Visualitet sælger – sådan er det bare. Fremgår der flotte og vellignende billeder eller videoer af produktet, er konsumenterne mere tilbøjelige til at handle på siden. De færreste er enormt friske på at købe et fysisk produkt, uden at have set det først. Kan man i samme forbindelse opsætte et så flot billede muligt, kan man altså øge chancen for at kunden konvertere. Se eventuelt dette eksempel, på hvordan visuelle elementer hjælper køber oplevelsen på en kontor side.
SEO optimer din hjemmeside
Search Engine Optimization eller SEO, som det omtales i daglig tale, kan være enormt behjælpeligt i forsøget på at øge konverteringsraten. SEO dækker over ønsket om, at ligge så højt i Googles søgeresultater som muligt, for lad os være ærlige – du kunne begrave et lig på side 2 på Google. Når man søger efter et generisk fremgår der 10 forskellige resultater på side 1 – eller 10 forskellige konkurrenter. Her handler det om, at teksten og det visuelle udtryk ved din side skal være de andre overlegen, hvorfor kunden trykker ind på din side.