Fortrydelsesret ved online køb: Hvordan hænger det sammen?

Hvordan er det nu lige, det der med fortrydelsesret hænger sammen? Er det mon det samme, som hvis du køber fysisk i en butik, eller er der forskelle? Hvornår træder den i kraft?

Alle ovenstående spørgsmål stiller flere danskere sig selv, når de kæber online. Vi vil her på Online Tryghed kort og godt tage dig igennem reglerne, så du har styr på dem en gang for alle.

 

Har jeg fortrydelsesret på online køb?

Ja, det har du. Alle køb i Danmark, ja faktisk hele EU, er omfattet af 14 dages fortrydelsesret. Det vil sige, at du inden for de 14 dage, skal meddele sælgeren om din fortrydelse. Dette gælder også diverse ydelser som mobil abonnementer og vinduespudsning, selvom dette og kan være en smule vanskeligere at fortryde i samme orden.

 

Hvornår begynder de 14 dages fortrydelsesret?

Kort sagt starter fortrydelsesretten først, når du har modtaget varen. I praksis vil det sige at de 14 dage begynder at tælle, så snart pakken er leveret hos dig; dette kan være postkassen, skuret eller andet aftalt leveringssted.

Hvis du har fået pakken leveret til en pakkeboks, på posthuset eller til en kiosk, så er det først, når du henter pakken, at de fjorten dages fortrydelsesret vil påbegynde.

Hvis det er et abonnement, vil de 14 dage allerede begynde at tælle fra bestillingsdagen.

 

Hvornår skal varen returneres efter fortrydelse?

Du har yderligere 14 dage til at returnere varen, efter du har benyttet dig af din fortrydelsesret. Det vil sige, at sælgeren har ret til at se dokumentation for tilbagesendelsen.

Du kan altid læse mere om fortrydelsesretter og dine rettigheder i forbindelse med handel online på alle siders handelspolitikker. Se eksempelvis Frederik Baggers handelspolitik, der er uddybende og grundig. Ydermere kan du altid orientere dig om dine rettigheder på forbrug.dk.