Sådan sikrer du forbrugernes investeringer gennem sikkerhed på din website

Det er ikke længere nogen hemmelighed, at konkurrencen mellem dig og dine konkurrenter er rykket fra gadebilledet, hvor konkurrencen lå i hvilken butiksfacade, der så mest attraktiv ud, til hvilken hjemmeside, der skaber mest organisk trafik. Det vil sige, det ikke længere er de samme spilleregler, der gør sig gældende for at tiltrække forbrugernes opmærksomhed og dertil eventuelle køb af dine produkter. Hvis man skulle male et eksempel, kan du som virksomhedsejer faktisk selv styre om din digitale butik ligger i den dårlige ende af strøget eller om den ligger på times-square ved at lave de rette tiltag. 

1.Vær opmærksom på den politiske dagsorden 

Det er utrolig vigtigt, at man som virksomhed er “med på bølgen”. Forbrugere i 2021 blevet meget mere opmærksomme på det, man kalder “biprodukter”. Det vil sige, hvad produktionen af et produkt medfører. Det vil også sige, at man på sin hjemmeside, vil gøre klogt i at vise sine tiltag til at skabe et bæredygtigt produkt. Dette kunne f.eks. være, at man producere med genbrugsmaterialer; og hvis man f.eks. er en virksomhed med et service-produkt, så er det relevant at oplyse forbrugerne om, hvilke interne tiltag man foretager sig, for at arbejde så bæredygtigt som muligt. Dertil er det også vigtigt at sikre forbrugerne, at de ansatte i virksomheden arbejder under gode vilkår. F.eks. Kan man oplyse om hvilken arbejdsmarkedspension, man benytter etc. Så kan forbrugeren købe jeres service eller produkt med god samvittighed. 

2. Fortæl jeres historie

Hvis man skulle fortsætte med ovenstående  maleriske eksempel, så er din website jo din egentlige online butiksfacade. Den kan se meget tiltrækkende og flot ud, men hvis du ikke har den bagvedliggende sikkerhed i orden, så vil du fra din organiske trafik have meget få transaktionnelle konverteringer, fordi forbrugerne skal føle sig sikre inden de taster konto -og registreringsnummer ind. Du skal derfor have en “om-os”-tast. Her skal du fortælle kunderne, hvem I er, hvad I laver og historien bag jeres produkt. Du kan hertil også have en “kontakt-os”-side. 

kontak-osF.eks. Har Mio Mio, der sælger lammeskind og andet interior, gjort det let for forbrugerne at finde kontaktoplysninger på dem. En idé derudover er at have et billede af virksomhedens medarbejdere. Det er utrolig vigtigt, at website bliver personaliseret.  Hvis I ikke er et start-up, men er mere etableret med flere medarbejdere, er det en god idé, at have en side med billede af alle jeres ansatte, deres stillinger og eventuel deres arbejdsmail. Igen; forbrugeren skal føle den samme tryghed på jeres website, som hvis de besøgte jeres eventuelle fysiske butik. 

3. Sørg for at skabe kontakt 

Det er også vigtigt, at forbrugeren føler sig sikker efter transaktionen. Dette gør sig gældende uanset hvilket produkt, du udbyder. Det er vigtigt, at man sender en bekræftelsesmail med det samme. Det vil sige, at man selvfølgelig, som en del af betalingsprocessen, skal have oplyst email-adresse eller telefonnummer. Hvis dit produkt kan / skal tilsendes, er det en ekstra service, hvis du sender et sporingsnummer, så køberne kan følge med i processen. Dertil er det vigtigt, at sende en opfølgende mail, hvis der er er sket forsinkelser. JO bedre du håndtere processen efter transaktionen, jo større sandsynlighed er der for, at forbrugeren vil køb hos dig igen. Dertil er der en række flere tiltag, du kan gøre dig, for at skabe mere autencitet på dit website.