Indkøb er i dag meget mere end en tur i indkøbscenteret; Det er finkæmning af flere websites; Det er muligheden for at kunne finde præcis dét, man var på udkig efter uden at gå på kompromis. Man har igennem distributionskæden flere muligheder og mere at vælge imellem, fordi alting kun er få klik væk. Det vil sige, at du som eksempelvis grossist og udbyder af b2b-produkter konstant skal være med på noderne, udkonkonkurere andre og samtidig “kunne få store fisk på krogen”. Derfor er det essentielt, at din virksomhed og dit website kan opbygge autencitet og tryghed hos din kunde. Her er en 3-trins guide til hvad du, som en nyopstartet grossist skal igennem for at opnå dette.
1. Definér jer tydeligt
Det er vigtigt, at man som engrosvirksomhed ikke tilbyder alverdens produkter, da man på den måde taber autencitet – fokusér derfor primært på én industri og opbyg validitet hos denne. Det er dertil vigtigt, at man vælger produkter knyttet til en industri, man mener er interessant eller har mangler. Ens egen personlige drivfaktor på området er essentiel for salget i en start-up. Hertil er det interessant at undersøge markedet fuldt ud i forhold til varetyper, kvalitet, produktionsforhold osv. Du kan her overveje, om du som grossist skal stille nogle specifikke krav til alle dine produkter, for at gøre dig mere interessant for retailers. Det kunne f.eks. være, at alle produkter kun måtte indeholde en vis mængde plastik, eller at produkterne skulle produceres under en bestemt CO2-udledende mængde. Disse krav er ekstremt interessante for retailers, da de efterhånden sælger til mere krævende forbrugere, der i takt med f.eks. klimaforandringer stiller højere krav til deres produkter.
Undersøg retailers krav og fokus
Et eksempel er hertil Skandium, der som retailer, har fokuseret på at sælge skandinavisk design af høj kvalitet. Skandium har f.eks. Stort fokus på designer-stole såsom Hans Wegner Wishbone Chair, som de har udvalgt i sit katalog; Altså fokuserer de på at finde og levere produkter, der lever op til deres højkvalitetskrav.
Kilde: Skandium.com
Hvis du som grossist har sørget for at definere, hvilke krav du selv sætter til dine produkter, vil dette underbygge en stærkere forbindelse til retailers, og gøre det lettere at observerer en klar sammenhæng mellem retailernes ønskede produktyper, og produkter du udbyder.
2. Planlæg økonomien
Det er generelt vigtigt, at man har styr på cashflowet i en virksomhed. Men det kan være svært, at holde et komplet overblik, når rollerne i et start-up er langt mere blæksprutte-roller end specialiserede og fokuserede. Det vil sige, at det er vigtigt, at man generelt har fuldkommen styr på, hvordan man fakturere, for at være sikker på, at man undgår eventuelle sunk-costs. Det er vigtigt, at lave en langsigtet plan i forhold til indkøb af varer, salgspris og mængderabat. Her er det essentielt, at man laver udregninger, der ikke blot maksimere omsætningen men det samlede dækningsbidrag. Dette kan godt være ret omstændige udregninger, og det skal gøres fra produkt til produkt, for at kunne finde den passende mængde og pris.
Undersøg investeringsmuligheder
Især som grossist hvor produktionsprocessen er elimineret, og virksomheden kun går på køb og salg af varer, så lægger investeringsprocessen i virksomheden ikke i kapitalapparater, da produktionen ligger et andet sted i distributionskæden. Derfor er det utrolig interessant for, måske særligt grossister, at undersøge, hvordan du ellers kan investere for at fremme salget i virksomheden. Dette kunne f.eks. være i flere ansatte, reklamer, presse, SEO etc.
3. Skab tryghed hos kunden
Som virksomhed er der ikke noget vigtigere end at have god kommunikation til kunden. Kommunikation kan dertil være mange ting, men én af de mest essentielle kommunikationskilder er jo selvfølgelig dit website. Det skal være tydeligt på websitet, hvad der sælges og til hvilken industri. Som nævnt i trin 1 er det hertil også vigtigt at få kommunikeret de eventuelle opsatte krav til dine produkter, da dette bidrager til opbygning af dit brand hos retailers. Man er, som grossist, interesseret i at være retailernes go-to på det felt, man opererer i.
Optimér din website
Dertil er det uhyre vigtigt, at dit website udviser professionalitet i form af klassiske kontakt-oplysninger, CVR-nummer, GDPR-håndtering osv. Der er en lang række krav og lovgivninger til hvad, der får din website til at fremstå troværdig. Du er jo ikke interesseret i at tabe kunder, salg og dermed omsætning, fordi dit website virker utroværdigt.
Læs også vores blogindlæg om, hvordan du kan aligne din fysiske butik og markedsføringsstrategi.