Tips og tricks: Hvordan du kan ‘aligne’ din fysiske butik og din markedsføringsindsats

Når vi planlægger og eksekverer på vores digitale markedsføringsstrategier, håber vi selvfølgelig på at opnå nogle forskellige mål. Organisk trafik, flere konverteringer, brand awareness for blot at nævne et par stykker. Har man en fysisk butik, kan en god digital markedsføringsindsat også skabe et større fysisk kundeflow. Markedsføringen er ofte fokuseret på specifikke tidspunkter, f.eks. Black friday, jul, sommerudsalg e.l. hvor kunderne er mere købelystne. Du kan også bruge din digitale tilstedeværelse til f.eks. at brande fysisk tilstedeværelse på messer e.l. Formår vi at skabe succesfuld markedsføring, skal man selvfølgelig være klar til at stå i mod i den fysiske butik. Det er vigtigt fordi, at studier viser at de fleste kunder er klar til at forlade butikken hvis de forventer en kø på mere end 8 minutter ved desken – derfor giver vi her tre tips til, hvordan du kan skabe en god alignment mellem din markedsføringsindsats og fysiske butik når de travle perioder rammer. 

 

1. Brug digitale kontrakter til at lave hurtige ansættelser

Det er ret normalt, at når f.eks. Black Friday og Julemåneden kommer har man brug for midlertidig forstærkning både fysisk og online. Det kan speede den administrative process væsentligt op at bruge en digital planform til at klare ansættelseskontrakter. Der kan være enormt meget administrativt arbejde i at udforme, sende, modtage og underskrive kontrakter på den traditionelle måde, og med digitale kontrakter kan dette klares på ganske kort tid. Så sikrer du, at der er nok medarbejdere til at hjælpe med at holde køentiden på under 8 minutter. 

2. Brug de mindre travle perioder på at forudsige trafikken

Hvor mange kunder plejer at komme ind i butikken på specifikke tidspunkter? Har vi opskaleret vores digitale markedsføringsindsats i forhold til sidste år? Er kundeflowet stabil, eller ser vi en kontinuerlig stigning år efter år? Disse spørgsmål er essentielle at stille sig selv når man skal forudsige trafikken i butikken på travle perioder. Det kan godt tage tid, at sætte sig ind i alle disse tal så det er vigtigt at gøre det i god tid. Brug eventuelt de mindre travle perioder til at sætte dig ind i tallene, så du er bedst forberedt til de travle perioder. På den måde sikrer du også, at din markedsføringsansvarlige ikke pludselig skal ud og stå i butikken men kan forsætte deres arbejde med at eksekvere på markedsføringsstrategien. 

3. Sørg for at have nok vare både i butikken og på lageret

Har din markedsføring været en succes kan du godt forvente flere konverteringer både online og i butikken. Hvis ikke du har varerne klar på lager, kan de ende med at koste dyrt da kunderne vil dække deres behov et andet sted. Brug endnu engang de mindre travle perioder på at undersøge, hvilke specifikke produkter du forventer bliver ‘bestsellers’ i den travle periode – herunder også hvad der forventes at trende i år versus tidligere år.  Så får du både gladere kunder samt flere salg. Det er rigtig ærgerligt at misse et potentielt salg fordi varen er udsolgt, og det kan også betyde at kunden søger andre steder hen i fremtiden. 

Er du i gang med at udforme eller optimere din markedsføringsstrategi? Så læs eventuelt også vores post om hvorfor din hjemmeside bør have et blogunivers.