
Når vi hører ordene cloud-teknologi eller cloud-computing, tænker vi oftest på datalagring eller databehandling tilbudt af store fintech virksomheder. Men cloud-teknologien er yderst multifunktionel og fleksibel – og kan derfor bruges til en lang række andre aspekter i vores hverdagsliv. Scanomat er en virksomhed, der tilbyder skræddersyede kaffeløsninger til kontorer, restauranter/caféer og hoteller. I dette case study kigger vi nærmere på deres brug af cloud teknologi, navngivet “CoffeeCloud”.
Verdens mest avancerede cloud-løsning til kaffemaskiner
CoffeeCloud er angiveligvis verdens mest avancerede cloud-løsning til kaffemaskiner. Med et nærmere kig på softwarens funktionalitet, bliver det hurtigt tydeligt hvorfor.
CoffeCloud er en såkaldt private cloud, hvor det dataen indsamles, behandles og analyseres internt i virksomheden. Du kan læse mere om private clouds og public clouds her. Dataen der indsamles til CoffeCloud er først og fremmest om selve kaffemaskinen, TopBrewer. Med en lang række datapoints ang. kaffemaskinens tilstand, kaffe-og vandbeholding mm. kan man som virksomhed lave bedre beslutninger ift. ordre, genopfyldning og rengøring gennem det tilhørende dashboard. CoffeCloud er også kompatilt andre smart-produkter, hvilket betyder, at der kan sendes notifikationer til den ansvarlige person, eksempelvis i forbindelse med en genopfyldning. Derudover, indsamler CoffeCloud også general data, såsom antallet af kopper lavet i løbet af en dag og hvilken type af kaffe. Dette gør det også nemmere for den relevante person i virksomheden, at lave de rigtigte beslutninger, når det kommer til indkøb af kaffe. Desuden, indsamler clouden også prefærencedata på de forskellige kaffe varianter.
Dashboardet, der kommer med CoffeCloud, visualiserer den analyserede data i hensigtsmæssige bulletpoints og rapporter, der kan tilgås i flere forskellige niveauer, afhængende hvem der har adgang. På den måde er det også strukturet som et enterprisesystem eller ERP-system, hvor der kan vises forskellige rapporter til forskellige personer, baseret på hvad der er mest relevant.
Optimering af kundeoplevelsen
Scanomat bruger også CoffeCloud til at øge deres kundeservice og dermed kundeoplevelse. Ved at diagnosticere i real-time, kan CoffeCloud med det samme spotte fejl i kaffemaskinerne, og man kan her konsultere direkte med Scanomats teknikere. Scanomat er tilsyneladende også ved udbygge denne form for kundeservice gennem AI teknologi, til at spotte fejl eller mangler i deres implementerede kaffemaksiner før de opstår. Dette er ganske vidst på et testende beta-niveau på nuværende tidspunkt, men det vil uden tvivl have stor betydning på effektiviteten af dag-til-dag arbejdsgangen.
Hvis man er en virksomhed med flere eller mange TopBrewer kaffemaskiner, kan CoffeCloud’en også bruges til at foretage ændringer i samtlige maskiner på én gang.
Det er ny og mere specifik måde, at benytte sig at cloud-teknologien på. En måde der højst sandsynligt bliver mere og mere almindelig i vores hverdags-og arbejdsliv. Selvom kaffe måske opfattes som noget relativt trivielt, burde man ikke undervurdere effekten af en god kaffe fra en velfungerende kaffemaskine i løbet af en arbejdsdag.
Du kan læse mere om Scanomats CoffeCloud her.