Sådan skaber du værdi gennem højtideligheder

People having drinks at wedding

For en succesfuld webshop (og en enhver anden butik) er højtideligheder meget mere end at forberede tilbud til Black Friday eller Cyber Monday. Det kan naturligvis stadig give mening, at lave denne slags tilbud, men ved at skabe en oprigtig forbindelse mellem sit produktkatalog og mere traditionelle højtideligheder, såsom bryllupper, kan man skabe enorm værdi. I dette indlæg får du nogle konkrete tips med eksempler til, hvordan man skaber værdier gennem højtideligheder.

 

Skræddersy dine produktkategorier

Produktkategorier bliver ofte inddelt meget generisk på de fleste webshops. Det er der som udgangspunkt heller ikke noget galt med. Det har selvfølgelig betydning for brugeroplevelsen, at en potentiel kunde nemt og logisk kan finde frem til et bestemt produkt. Man kan dog udbygge disse kategorier. Ved at lave en hel kategori til eksempelvis gaver til mors dag, giver man produkter, der måske også kan findes i den generiske kategori, en helt ny værdi og funktion. Det går selvfølgelig uden at nævne det; men husk at produkterne i kategorien, skal passe til højtideligheden på en eller anden måde. 

På den måde gør man det nemmere for kunden, der leder efter en gave til f.eks. mors dag, at finde et produkt, da de nu ligger en samlet og skræddersyet kategori. Fra et markedsførings perspektiv giver det også værdi, da disse nye kategorititler-og tekster nu gør, at hjemmesiden kan dukke op på Google ved søgninger relateret til den valgte højtidelighed. 

 

Optimer dit blogunivers til de valgte højtideligheder

For enten at støtte op om de nye kategorier, der er opsat til højtideligheden, eller for at fungere som et alternativt, giver det rigtig god mening at skrive blogindlæg lige netop om de valgte højtideligheder. Dette kan både gøres på en informativ og kommerciel måde. Et informativt blogindlæg om eksempelvis bryllupper kan hjælpe på rangeringer i Google’s søgeresultater, og derudover være en måde at dirigere potentielle kunder videre til hjemmesidens produkter. Det skal dog siges, at ift. funktionen som dirigent til de sælgende sider, giver det i bund og grund bedre mening, at skrive et mere kommercielt indlæg. De mere kommercielle indlæg kommer oftest i form af indlæg om inspiration eller idéer til gaver i forbindelse med en særlig højtid eller højtidelighed. Et eksempel på denne type af indlæg kunne være dette om seje påskegaver eller dette indlæg om konfirmationsgaver.

Funktionen bag denne type indlæg er meget tilsvarende til at oprette kategorier skræddersyet til valgte højtideligheder. Her gør man det nemt for læseren, at finde en bestemt type gaver, forskellen er blot det ekstra lag af information, der lægges i blogindlægget.

Et veletableret blogunivers er i bund og grund blevet alfa og omega for moderne webshops – hvis du har lyst til at læse mere om hvorfor, så læs vores indlæg om blogindlæg her.

 

Opsæt kampagner til højtidelighederne

Ligesom man markedsfører og annoncerer i forbindelse med Black Friday eller Julen, kan det også hensigtsmæssigt gøres omkring disse en-dags højtideligheder, såsom bryllup, konfirmation, studenterreception osv.

Når annonce-kampagnen ikke sætter et bestemt produkt i fokus – med pris, funktionalitet etc. – men en højtidelighed i stedet, bliver der som tidligere understreget lagt ekstra værdi til produktet/kategorien, da det nu er forbundet med noget, som målgruppen er bekendt med. Det er et relationsopbyggende element, og derfor vigtigt at have i sin overordnede kommunikationsstrategi.