Guide: Gør dit brand unikt online

mikkeller logo

Med flere og flere virksomheder som nytilkommere på forskellige markeder, har det aldrig været vigtige at adskille sig og fremhæve egne USPer. Derfor har vi lavet en guide til hvilke punkter, I især skal bide mærke i, når I træder ind i online-verdenen.

Denne artikel vil tage afsæt i Mikkeller.

 

Hav en klar brand identitet

Man skal kunne genkende jeres brand både i jeres tone of voice (ToV) og jeres ydre. Derfor skal følgende punkter være gennemtænkte:

  • Mindeværdigt logo
  • Attraktiv farvepalet
  • Genkendelig og professionelt udseende typografi
  • Gode og sigende grafikker

Det er jeres DNA og ansigt udadtil, som folk køber ind i først. Gør dem nysgerrige, invitér dem ind med en distinkt ToV og passende billeder.

 

Kend målgruppen

For at kunne klarlægge den mest optimale strategi og tappe direkte ind i det behov, der måtte være, bliver I nødt til at kende målgruppen.

Der er stor forskel på, om målgruppen består at 18+ eller 50+, mænd, kvinder eller hvem end det måtte være.

Overvej spørgsmål som:

  • Hvordan vil målgruppen helst kommunikeres med?
  • Hvor direkte skal jeres markedsføring være? Og hvor seriøst skal det være?
  • Hvad er målgruppens pain-points, og hvordan kan I løse dem?
  • Hvor befinder målgruppen sig?
  • Hvorfor skulle de tilvælge jer frem for andre lignende virksomheder?

 

Skil virksomheden ud med alternative tiltag

Mikkeller selv kører deres brand på en legesyg og let måde. Navnene på deres øl er ofte sjove og simple. Fokus for Mikkeller er dog deres illustrationer. Her kommer inspirationen i første omgang fra deres to hovedkarakterer Henry og Sally, som ses øverst i denne artikel. Men derudover tager Mikkeller også relevante og aktuelle tematikker op, som de baserer grafikker og navne på. Der gør, at de altid holder sig relevante.

For eksempel har de i forbindelse med den verdenskendte serie Game of Thrones udviklet øl baseret på det velkendte univers. Det har de så understøttet med en hel landingside, som er veludviklet grafisk og tager den besøgende med på en rejse. Du kan tage et kig her hos House Mikkeller – for Winter is coming.

 

Et andet kreativt tiltag er, at når man går væk fra Mikkeller fanen, så bliver SEO-teksten interaktiv og indbyder til at gå tilbage til siden.