Når du arbejder med digital markedsføring, bliver det mere og mere vigtigt at udnytte alle sine kanaler på tværs af virksomheden. I dag vil man gerne have sit brand bliver udnyttet på alle kanaler, således at man fremtoner sit budskab på tværs af virksomhedens kommunikationskanaler.
Dette blogindlæg er en guide, der vil gøre dig klogere på hvordan du strømliner din digitale markedsføring og skaber størst værdi.
Marketing automation
For at du kan få mest værdi ud af din digitale markedsføring, er det vigtigt at kunne indhente data på tværs af jeres relevante kanaler. Her kommer marketing automation ind i billedet. Marketing automation er bygget til at strømline og automatisere jeres marketing aktiviteter og opgaver med langt større effektivitet.
Det der gør et marketing automation system så uundværligt, er at du kan tracke og analysere hvad dine potentielle leads finder interessant gennem deres digitale adfærd.
Når du har relevant data på dine kunder/leads, kan du langt nemmere skræddersy din markedsføring til noget der skaber værdi. Med andre ord skaber du et overblik over alle dine relevante kanaler, og kan samle den værdi du får, til at ramme målgruppen mere effektivt. Hermed er et marketing automation system altså afgørende for at din digitale markedsføring bliver strømlinet, og skaber bedst mulig værdi på tværs af kanalerne.
For at specificere det, kommer vi med et eksempel til dig. En uundgåelig marketing aktivitet, er som du nok kender, email marketing. For at du kan ramme din målgruppe, med lige netop det der interesserer dem, kan din marketing automation ved hjælp af data, imødekomme kundens behov. Dette er på baggrund af kundens tidligere digitale kunderejse, som er samlet op med relevant data.
Forestil dig at en kunde går ind på din hjemmeside og klikker på en formular og udfylder den. Marketing automation systemer, vil hermed registrere din ønskede handling, og automatisk afsende en mail til kunden. Efter et par dage, kan systemer endda sende en opfølgningsmail til kunden, i håb om at det potentielle lead kan vendes til en fast kunde. Alle disse informationer vil ligeledes blive meddelt til virksomheden. På den måde kan man følge den potentielle kundes digitale rejse, og skabe værdi ud fra det.
Digital Asset Management (DAM)
Nu hvor vi har gennemgået vigtigheden af marketing automation, er et digital asset management også værd at nævne. Et digital asset management sørger for at samle alle virksomhedens filer et sted. Når man arbejder med digital markedsføring, kan du ved hjælp af et DAM system spare en masse tid på at finde filer og dele dem på tværs af kanaler. Et dam system har også den fordel, at det kan integreres med mange store og anvendte programmer verden over.
Et DAM system hjælper også din virksomhed med at skabe et ensrettet brand-udtryk. Med et DAM system vil du nemt og enkelt kunne dele visuelt materiale, som grafik, billeder mv. Hermed er du sikker på at alle dine filer på tværs af kanalerne er opdateret, og din brand værdi vedligeholdes.
Læs mere om DAM system lige her.
Du kan også blive klogere på hvorfor digital markedsføring er en nødvendighed lige her.