Tænk bæredygtighed ind i markedsføringen

Bæredygtighed fylder gradvis mere og mere i forbrugernes bevidsthed – specielt når det kommer til hvordan virksomheder afspejler deres miljømæssige indsatser i deres markedsføring. CSR profilen er blevet en topprioritet for forbrugeren, der vil sikre at hjemmesiden eller virksomheden, som de forhandler på, udmærker sig i at sikre de bedste forudsætninger for klimavenlige retningslinjer og processer. På den måde får kundegruppen indblik i virksomhedens holdninger, værdier og brandidentitet, der så kan påvirke det eksterne brandimage, hvilket kan resultere i positiv omtale og øget mulighed for “word of mouth” markedsføring. Foruden god service og kvalitetsprodukter, er markedsføring nemlig en af de parametre, hvor virksomheden kan generere værdi for kunden og sikre en helstøbt oplevelse af brandet. Vi kigger her ind i vigtigtheden af et bæredygtighedsfokus i markedsføringen med udgangspunkt i virksomheden WeRug

Brand Equity

Indenfor markedsføringverdenen retter mange virksomheder deres promoveringsindsats mod det begreb der omtales Brand Equity – dette indbefatter 4 centrale elementer, herunder kendskabsgrad, associationer, oplevet kvalitet og loyalitet, der tilsammen udgør brandets styrke. Ved at tænke bæredygtighed ind i den overordnede markedsføringsplan, kan virksomheden influere en række af disse parametre på en forskellig måde:

 

Kendskabsgrad

Digital markedsføring med et fokus på bæredygtighed kan påvirke den overordnede kendskabsgrad for brandet, såfremt indsatsen er god. Hvis virksomheden udmærker sig specielt på området, kan det lede til at flere og flere får øjnene op for virksomheden.  

Associationer

Associationer dækker over de tanker virksomhedens kunder har om virksomheden. Såfremt bæredygtighed bliver en større faktor i virksomhedens markedsføringsindsats, kan det positivt påvirke kundegruppens tanker og holdninger til brandet. Samtidig kan det øgede fokus på klimafremmende indsatser, modvirke potentielle negativ omtale virksomheden har fået. Hertil er det samtidig vigtigt at illustrere tydeligt, hvis man i forvejen har fokus på bæredygtighed, hvilket eksempelvis er gældende på WeRugs hjemmeside.  

Loyalitet

Kundegruppens loyalitet kan også påvirkes positivt ved at have et større fokus på bæredygtighed, da det kan stor betydning for konsumenternes købsadfærd. Kan kunden se, at virksomheden har fokus på miljømæssige aktiviteter, kan det bidrage til øge loyaliteten hos kunderne. 

Salg “is king”

Alt dette skal i sidste ende munde ud i at virksomheden, WeRug i dette tilfælde, får afsat flere produkter og får opbygget en større markedsandel. For når alt kommer til alt, kan markedsføringsindsatsen kun for alvor måles ved at anse omsætningstallene. Selvom bæredygtighedsfokus kan spille en positiv rolle i forhold til at tiltrække kunder, skal virksomhedens produkt også tale for sig selv og kunne leve op til de forventninger kunderne har.