5 analyser du bør lave inden du etablerer en digital strategi

En succesfuld digital markedsføringsstrategi bør altid være baseret på grundige analyser. Hvis ikke du har den nødvendige forståelse af din situation, bliver det svært at lave en mest relevante digitale strategi. Du bør både have en indsigt målgruppen, konkurrenterne og hvilket mål du har for eksekveringen. Alt sammen med baggrund i forretningsplan – hvis ikke du endnu har en god forretningsplan findes der mange forretningsplan skabeloner som kan hjælpe dig i gang. 

Der er mange ting der skal tages højde for, og derfor giver vi 5 tips til, hvilke analyser du bør lave inden du begynder at eksekvere på din strategi.

Start med en situationsanalyse

Det første sted at starte er med udgangspunkt i den nuværende situation. Det er vigtig at have en grundig forståelse af, hvor og hvordan I er digitale lige nu og her. Derfor bør I undersøge, hvordan I klarer jer godt og hvor I har klaret jer mindre godt. En SWOT analyse over jeres nuværende situation viser både hvor I ikke skal ændre jer, og hvor der er behov for nytænkning.  Ud fra det, er det nemlig muligt at definere hvor I gerne vil hen med jeres digitale strategi. 

Mission, Vision og mål: Hvad er jeres KPI’er? 

Når man har opnået en forståelse af den nuværende situation skal der kigges fremad. En definition af, hvor man gerne vil hen og hvordan dette skal gøres giver en grundsøgle for, hvordan den digitale strategi er en succes. Sæt nogle specifikke KPI’er som er nemme at måle, og som giver jer en ide om, hvorvidt jeres eksekvering præsterer som den skal eller ej. 

Lav en konkurrentanalyse

Hvem er de I konkurrerer mod i det digitale univers? Lav en analyse af de nærmeste konkurrenter, og hvordan I er positioneret i forhold til dem. Find de områder hvor I ønsker at opnå succes med jeres digitale strategi, og undersøg hvordan I kommer til at gøre det bedre end konkurrenter. Det er vigtigt både at finde ud af, hvem I konkurrere med på Google mens også på de sociale medieplatforme. Der kan nemlig være forskel på, hvem der klare sig godt det ene sted og knap så godt det andet sted. 

Målgruppeanalyse : forstå dine kunder

Hvad er det din målgruppe gerne vil have? Hvilke produkter søger de efter, og hvordan ser den generelle kunderejse ud for dem? Endvidere skal I danne jer et overblik over, hvor jeres kunder typisk finder frem til produkterne – dette gør det muligt, at vælge de rigtige kanaler til markedsføringen. Med et indblik i din målgruppes adfærd, kan du tilpasse strategien så den rammer deres specifikke behov. Når du har en indblik i konkurrenters performance er det også nemmere at se, hvordan de rammer målgruppen og hvordan I kan udkonkurrere dem med en ny strategi. 

Analyse af de digitale platforme/kanaler

Der er stor forskel på, hvordan man målgruppen bruger forskellige markedsføringsplatforme. En indsigt i, hvor de bruger tiden online og hvad de forskellige kanaler bruges til hos målgruppen giver et indblik i hvordan den digitale strategi bør planlægges. Der er forskel på adfærden ved sociale medier versus hjemmeside, og med en god forståelse af hvert medie kan I inkorporere alle kommunikationskanaler i strategien så det bliver så relevant som muligt.