Når vi taler digitale markedførings initativer, er det i høj grad vigtigt at kigge ind i, ikke kun at promovere produkterne, men skabe et univers som centrerer sig omkring produkterne. Dette er med til at skabe content, som er relationsopbyggende til dine kunder. Dette kan konkret udspille sig i form af blogindlæg, som kan være med til at skabe autoritet, ekspertviden og give kunderne en dybere indsigt i relevante emner i jeres univers. I denne artikel får du tre grunde til, hvordan en udførlig guide kan hjælpe med at markedsføre dine produkter, samt skabe værdi for dine kunder.
Skab værdi for dine kunder
En guide skal være med til at skabe værdi for dine kunder. Den skal kunne give inspiration, og bidrage til en større viden. Det vil altså sige at guiden, skal kunne besvare eller behjælpe med eventuelle dilemmaer, som netop din kernemålgruppe kunne stå med. Forhandler du smykker, kunne det være ‘rengøring af guldsmykker, sådan gør du’, eller har du en webshop med produkter til haven, kunne en guide omkring ‘sådan slipper du af med mælkebøtter i haven’, potentielt være en mulighed. Dette er blot eksempler, og det handler konkret om, at tænke ind i kreative markedsføringsinitativer, som opfylder et behov hos kunden, men samtidigt er med til at belyse jeres budskab, samt fremme jeres produkter. Flere og flere webshops, som forhandler velvære og sundhedsprodukter, har også øget deres fokus på dybdegående guides. Et eksempel på en sådan guide, kan ses i dette indlæg om behandling af tennisalbue, hvor læseren får indgående viden om problemet og en videoguide med konkrete øvelse.
Relatér dine produkter til konkrete råd
Så i forbindelse med en udførlig guide, er meningen at give kunderne råd til specifikke opgaver. Det kan være en guide som relaterer sig til jeres konkrete produkter, og som går i dybden med hvordan disse produkter eksempelvis kan anvendes. Opsætningen af sådan en guide kan gøres ved at bygge din artikel op i flere forskellige steps. Beskriv først og fremmest temaet, og forklar derefter i dybden, hvordan læseren har mulighed for at løse sit projekt, ved hjælp af at følge guiden. Tænk altid ind i, at guiden skal være letlæselig, og ligeledes giver det bedst mening, at det er noget som kan løses ved hjælp af jeres konkrete produkter. Link derfor til de ønskede produkter, under hvert step i guiden. Se denne Gør-det-selv guide, for at få konkret inspiration til hvordan du kan bygge din guide op.
Værdi for din blog og dermed din forretning
Det vil altså sige at en udførlig guide, som passer ind i netop jeres univers, i høj grad kan være med til at styrke jeres online tilstedeværelse. Længere tekster, herunder guides, kan på jeres blog også være med til at uddybe omkring de enkelte produkter, og i sidste ende øge salget, da der potentielt vil blive skabt en større værdi samt opmærksomhed omkring produktet. Har jeres hjemmeside stadig ikke et blogunivers, kan du læse her hvorfor din hjemmeside bør have et blogunivers.