I takt med at online shopping bliver en stigende tendens i flere brancher og på flere typer af markeder, er det alfa og omega for din webshop at signalere, at det er et sikkert sted for en forbruger at handle.
Det er altså ligegyldig hvilken type af webshop du har, stor som lille, så er det vigtigt for forbrugerne at føle sig trygge gennem hele brugerrejsen – især når der er tale om online handel.
Men som webshop-ejer, hvordan skaber man så tryghed på ens hjemmeside?
Der er faktisk flere ting som man kan gøre. I dette indlæg går vi igennem tre tips til hvordan man skaber tryghed for sine forbrugere, så man undgår, at de forlader siden fordi de føler sig utrygge.
4 konkrete – og overbliksskabende – tips til at skabe tryghed for ens købere online
#1 Dit indhold skal være troværdigt og autentisk
Først og fremmest er det vigtigt at være opmærksom på, at din hjemmeside fremstår troværdig, når det kommer til det indhold du har på din webshop.
Her hentydes der til, at hvis hjemmesiden er på Dansk, så skal teksten skrives på tydeligt og korrekt på Dansk. Og henholdsvis det samme, hvis siden er skrevet på Engelsk. Det kan nemlig virke mistænkeligt for forbrugeren, hvis der er fejl i sproget.
Herudover er det relevant at nævne, at jo mere indhold og information, jo bedre. Dette skaber et tilhørsforhold til siden og produktet, således, at potentielle kunder kan finde alt den information som der er brug for. På denne måde bliver det gjort muligt for forbrugeren at skabe et overblik over virksomheden og produktet som helhed.
Sidst er det vigtigt at huske på, at indholdet ligeledes skal være opdateret. Gammelt materiale og information er ikke brugbart for læseren, og kan signalere, at hjemmesiden ikke bliver holdt ved lige løbende. Derfor er det vigtigt at holde tekster, indhold mm. up to date.
#2 Din webshop skal udvise gennemsigtighed og skabe overblik
Foruden at indholdet som helhed skal være korrekt, fyldestgørende og up to date, så er det vigtigt at din webshop ligeledes udviser overblik og gennemsigtighed. Der skal altså skabes overblik for kunden således, at alt nødvendig information er nemt tilgængeligt.
Det er næsten blevet kutyme at der på en hjemmeside, når man scroller ned i bunden, er en footer tilgængelig. Denne footer er nemlig til, så der kan skabes et hurtigt overblik over noget af den vigtigste information, der er for hjemmesiden og virksomheden som helhed.
I footeren er det derfor vigtigt at man som webshop samler alle nyttige links og kontaktinformationer, så forbrugeren ikke skal lede hjemmesiden igennem – det er god service. Et godt eksempel er footeren på henholdsvis Milledeux og Udespa, hvor begge webshops har samlet den vigtigste information nederst på siden.
Når det kommer til en webshops handels- og leveringsbetingelser er det vigtigt, at man har synlige og udførligt beskrevne betingelser, der lever op til lovgivningen, der er gældende. Ved at have et direkte link til betingelserne i footeren, kan det skabe en tryghed for kunden. Husk også at kunden inden afslutning af køb, også skal acceptere disse betingelser – ellers gælder de ikke.
Herudover er det vigtigt at forbrugeren ikke sidder tilbage med spørgsmål eller tvivl. Derfor skal man spørge sig selv: Hvilken information ville jeg som forbruger gerne have tilgængelig? Derfor vil en FAQ side (frequently asked questions) ofte være relevant at have i footeren, da du her besvarer de mest almindelige spørgsmål.
Sidst, så husk også at tilføj kontaktoplysninger i footeren. Se for eksempel, hvordan DK-Testamente har gjort. Det giver ro for forbrugeren at se, at virksomheden har en fysisk adresse og en mulighed for direkte kontakt.
#3 Brug social proof til at skabe tillid
Et andet parameter som forbrugere ofte kigger efter, er såkaldt social proof. Social proof bruges til at vurdere om en hjemmeside er troværdig ved, at identificere allerede tilkendegivne holdninger. Altså hvis andre forbrugere, eksperter eller såkaldte mærkeordninger kan vidne om at en hjemmeside er legitim, vil der være større chance for at man som forbruger vil ende med at foretage et køb.
Der findes en række former for social proof, som man med fordel kan implementere på ens hjemmeside. Blandt disse er bla. ekspertudtalelser, henvisninger til sociale medier eller brugeranmeldelser.
Tag for eksempel hjemmesiden for firmaet Udflytningsservice. Her finder man et godt eksempel på hvordan brugeranmeldelser kan inkorporeres på en landingsside. Ved at fremhæve diverse anmeldelser er der større chance for, at andre forbrugere vil stole på virksomheden og kvaliteten af deres produkt.
Social proof er altså en effektiv måde, at fastslå legitimitet og tillid fra et forbrugerperspektiv, og dette vil i sidste ende forbedre chancerne for salg og fastholdelse af kunder.
#4 Logo’er & certificeringer
Noget så lavpraktisk som at have logo’er på samarbejdspartnere og certificeringer på ens webshop, kan faktisk have en større effekt end hvad man lige går og tænker.
Logo’er skaber nemlig en form for genkendelighed for brugeren, og derfor kan det være en god idé at have sine samarbejdspartneres – eller certificeringers – logo på siden. På denne måde kan man låne lidt af deres troværdighed.
Eksempler på samarbejdspartnere kan for eksempel være VISA, Dankort, Nets, PayPal, eller sågar Postnord, GLS eller DAO. Se for eksempel hvordan de to webshops Standley og ModernRoom inkorporerer samarbejdspartneres logo nederst på siden.
Eksempler på gode certificeringer, som fortjener en eksponering, kan være tryghedsmærket. Ved denne certificering skal man som webshop igennem en kontrol hvor ejeren eller ejerne bliver verificeret, så forbrugeren sikres.
Hvis du vil læse mere om hvordan du optimerer din webshop således at forbrugeren får skabt tryghed på siden, så kan du læse mere om det at skabe troværdighed gennem anbefalinger og feedback i vores blogindlæg her.