Skab tryghed med din online markedsføring under Covid-19

marketing strategi der skaber tryghed

Covid-19 har ændret store dele af den hverdag, vi kender. Det gælder både i vores privat- og og arbejdsliv, og ligesom enhver anden industri, har marketing industrien også måtte tilpasse sig ændringen.

Brands har skulle ændre deres marketingstrategi til forbrugerens nye vaner og ønsker. Det betyder, at mange kampagner og aktiviteter er blevet droppet til fordel for nye tiltag og marketingindsatser, som er tilpasset den ændrede situation, og som skaber tryghed blandt forbrugerne. 

 

Lav content, der giver reel værdi for dine kunder

Det traditionelle årshjul, som er en del af mange marketing- og kommunikationsstrategier er under Covid-19 blevet erstattet af en ny plan for kommunikationen til kunder. Selvom fokus altid bør være på at producere content og indhold, der driver konverteringer, så er det også vigtigt at huske på, at content altid skal være skrevet ud fra et forbrugerperspektiv. Og det har Covid-19 været med til at minde os om. 

Et godt eksempel på dette skift, er startup virksomheden Pleaz. Pleaz hjælper virksomheder med at implementere sundhedstiltag i virksomheden. Og på grund af Covid-19, har de fokuseret på at tilbyde videoer på deres platform, som skal højne trivslen og den sociale afstand, som mange oplever, når de arbejder hjemmefra. 

 

Skab troværdighed ved at sætte dine kunder først

Når kriser rammer, kan man ofte styrke sine relationer med kunder gennem ærlig og modtager-centreret kommunikation. Det handler om at markedsføre sig ved at hjælpe kunder med at løse deres aktuelle udfordringer og problemer. Helt aktuelt kan man spørge sig selv, hvilken udfordring forbrugere oplever med jeres produkt i relation til krisen? Herefter bør fokus være at tilbyde en løsning eller kommunikation, der bidrager med at løse problemet. 

Det har også været en klar tendens indenfor marketing industrien under Covid-19. Her har butikker omstillet og tilpasset sig hurtigt og gået online fremfor at fokusere på fysisk salg og markedsføring. Fx har mange virksomheder også eksperimenteret med digital markedsføring og kommunikationstiltalg som how-to videoer og live-stream events for at imødekomme forbrugeres nye behov. 


Vær fleksibel

To buzz-words under Covid-19 har i sandhed været agilitet og fleksibilitet. Plan A for din markedsføring har hurtigt skulle blive til en plan B. Det er selvfølgelig umuligt at forberede sig på alle scenarier, men hvis ikke man tilpasser sig situationen hurtigt, kan det ende fatalt for virksomheden. 

Og her har mange virksomheder været gode til at omstille og ændre i deres markedsføringsplan. Online virksomheden All4party, har fx som et nyt tiltag produceret nyhedsbreve med inspiration til festoppyntning til online events og fejringer. Det er et godt eksempel på en fleksibel plan, som hurtigt er blevet tilpasset en ny situation. 

Der er mange flere eksempler på virksomheder, som succesfuldt har omstillet sig til krisen, men i sidste ende handler det ikke om dem. God markedsføring handler om at imødekomme sine kunders behov og hjælpe dem med at løse deres udfordringer.